Exfru med samma efternamn???
Egentligen är det väl inte så märkligt att man behåller ett namn efter en skilsmässa. När vi gifter oss så har vi beslutat att jag och dottern ska ta sambons namn. Det gör vi frivilligt och planen är att vi byter efternamn helt, inte "lånar" det av honom på nåder tills dess att han kräver att vi ska lämna tillbaka det.
Jag menar, det blir ju mitt namn, sen kan jag heta så (förhoppningsvis för alltid) men kanske 5, 10 eller 30 år. Skulle jag då vara tvungen att byta för att vi inte längre är gifta? Då ska man byta alla id handlingar och uppdatera allt som är knutet till sitt namn... jobbigt. Ok om man gärna vill byta tillbaka men det är något annat. Jag kan med andra ord förstå båda alternativen och tycker att det är bra att man får välja hur man vill göra.
Så TS jag tycker inte alls att du behöver känna obehag. De riktiga och viktiga banden mellan din blivande och hans ex är ju borta och det är ju det som räknas.
Om du blivande verkligen tycker att det är jobbigt så kan ju ni två ta ditt namn.