Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Exfru med samma efternamn???

Jag tycker inte att det är ett DUGG konstigt att man "får" behålla sitt namn efter en skilsmässa. Har man bytt namn så har man och det är fortsättningsvis ens namn lika mycket som det är den andres-även om den hade det först och oavsett om denne gifter sig igen.
    Ens namn är en stor del av ens identitet och det är inte konstigt om man inte vill ändra på den hit och dit. Det är heller inte konstigt om man inte vill ha kvar samma namn som någon man skilt sig från naturligtvis. Men man har ingen som helst anledning att titta snett på en före detta fru som inte byter tillbaka till sitt tidigare efternamn. I synnerhet inte när det finns barn med i bilden.

• passionsblomman

Nä, att den nya frun inte är helt bekväm med den gamlas existens och att påminnas om att hon delat tillvaron med ens älskade, är ju inte heller konstigt.
    Men ingen orsak att ta ifrån X-et hennes namn.
    Lika lite som man kan sudda ut något annat ur deras historia.

delirious skrev 2009-06-22 10:28:26 följande:
    jag tycker visserligen inte heller det är konstigt att man får behålla efternamnet vid skilsmässa...min m2b:s ex har kvar "hans" efternamn fortfarande...och ja om han en gång "gett" det till henne har hon ju all rätt att behålla det..Men för det betyder inte det att jag tycker det är roligt att ha samma efternamn som henne...Kan ju ha och göra med vilket förhållande man har till exet också men, ja det är nog väldigt olika hur vi känner inför detta, och jag hade verkligen föredragit att känna som man "bör" exet har rätt till efternamnet och då stör det mig inte...men nä så känner dessvärre inte jag :)
  • passionsblomman

Nä, det är inte konstigt, men det är inte en orsak att ta ifrån henne namnet. Du kan ju heta det du med, rent juridiskt.
    Känslorna runt alltihop är inte alls konstiga.

MimmiMama skrev 2009-06-22 10:51:12 följande:
    jag har inga problem med hennes existens eller deras historia tillsammans Men samhörigheten i efternamnet skulle jag gärna också få ha precis som de haft en gång i tiden. Det är väl inte så konstigt?
Svar på tråden Exfru med samma efternamn???