• Mrs4ever

Pris för tyg till att sy upp två st näbbklänningar?

Min blivande svärmor ska troligtvis sy upp två st näbbklänningar, enkla men fina.

Jag har ingen koll på vad "baltyg" kostar.
    Och hur mycket man behöver.

Någon som kan sånt här?

• Svar på tråden Pris för tyg till att sy upp två st näbbklänningar?
  • tomlinn

det beror helt på vilken slags tyg du är ute efter =)

polyestersatin (glansigt 'balklänningstyg') brukar, beroende på rea etc, finnas för under 100:- per meter, har du tur hittar du lämpligt tyg som kostar mindre än så. Sedan finns det tyger som kostar många hundra kronor per meter.

hur mycket som går åt till en klänning beror väldigt mycket på hur vid kjolen ska vara osv, men min gissning rakt av är 2-3 meter per klänning, om man tänker barnklänningar som är ganska raka. leta först efter ett mönster, så står tygåtgången för respektive storlek på det!

• Mrs4ever

tack snälla, då kan vi räkna på 500:- /klänning

• 27juni2009

Min dotter, 3år skall ha en klänning som slutar vid knäna, med en tyllkant under. inga ärmar o jag fcik tipset om dryga metern, nu blev där lite över, emn de skall till foder o tråd oxå hamnade på över 300kr. upptäckte att meterpriset var över 200kr dyrare än mitt klänningstyg, okej de var fint, emn ajg hade inte lagt de pengarna om jag varit smart o frågat om priset innan hon klippte

• panthera

Min kompis ska sy barnens klänningar 2 st. Köpte baltyg, mönster, dragkedjor och tråd betalade ca 500 kr för alltihop. Klänningarna är ganska enkla ivoryvita (som min) med vinrött band runt midjan och nertill på kjolen i samma tyg som resten, det blir insytt i klänningen.
    Likadana kläningar finns att köpa på nätet för 499 kr st.

• Spetan

Skäddarsyda har jag fixat...kostar bara 900:- st

• gotlandsulrika

Jag har sytt en jättesöt klassisk näbbklänning (bild finns i galleriet)jag tror det gick åt nästan tre meter tyg och då jag valde siden så det kostade den över 1000kr, men skulle även va fint i billigare tyg..

• att säga ja

jag har tänkt mig en klassisk barnklänningsmodell till min näbb. alltså "avklippt" tröja med påsydd kjol. ärmlös med ett lager tyll över kjolen. näbben kommer troligvis att vara i 5-6 årsåldern när vi gifter oss. jag räknar med att det går åt runt en meter om tyget är 140 cm brett. brukar köpa satängtyg eller taft då jag syr "finklänningar" det brukar ligga mellan 60-100 kr per meter. tyll runt 50 kr metern. men då har jag ju iof nära till både kinna och borås som har en mängd tygaffärer med låga priser och stort utbud.

• majzan79

Min kompis ska sy barnens klänningar 2 st. Köpte baltyg, mönster, dragkedjor och tråd betalade ca 500 kr för alltihop. Klänningarna är ganska enkla ivoryvita (som min) med vinrött band runt midjan och nertill på kjolen i samma tyg som resten, det blir insytt i klänningen.
    Likadana kläningar finns att köpa på nätet för 499 kr st.

Vart kan man köpa dom??? skulle så gärna vilja ha sånna till mina tjejer

Svar på tråden Pris för tyg till att sy upp två st näbbklänningar?