Kan vem som helst...
Kan vem som helst bli vigselsförättare (eller vad det heter den som viger en)? T ex en politiker
Kan vem som helst bli vigselsförättare (eller vad det heter den som viger en)? T ex en politiker
Vem som helst kan söka om att bli det men länsstyrelserna har åtminstone tidigare varit rätt försiktiga med vilka de utser. Förtroendevalda (politiker) och jurister har haft bättre chanser, medan "vemsomhelst" som vill förordnas för en enda gång oftast fått avslag - lite beroende på län också. NU är ju lagen ny sen början av sommaren, så hur reglerna och praxis ändrats är jag osäker på. Hör med er kommun eller länsstyrelsen i ert län!
Förut har det varit precis så som "anne på grönkulla" säger. Men från och med 1 maj så måste även jurister ansöka om att bli vigselförättare. Jag vet att många jurister blev glada för att regeln ändrades just för att det mestadels var skenäktenskap.
Men jag vet dock inte riktigt svaret på din fråga om Vem som kan bli det nu när regeln ändrats. tror dock att det är som förut!
Min pappa ska iaf viga oss. Han är rådman och måste nu ansöka precis som alla andra. Men det skulle inte vara några problem att få det godkänt sa han.
Vi försökte få en "egen" vigselförrättare men skippade det när vi kollade på andra ansökningar som kommit in till Länsstyrelsen efter att lagen ändrades första maj. Ansökningarna är offentliga handlingar och det var endast två som fått godkänt och det var såna som skulle viga några i maj och som innan lagändringen redan tackat ja till vigseln. Alla andra hade fått avslag oberoende av titel eller tidigare erfarenheter av vigslar. När vi pratade med Lst sa de att det var endast om de redan utsedda vigselförrättarna inte räckte till som de kunde godkänna någon annan. Detta var i Sthlms län så kolla med Lst där du bor.
ok. för jag vill att min killes bror ska viga oss. Han sitter med i en nämnd i kommunen. Tror han är ordförande i den nämnden
K I A skrev 2009-06-23 11:36:15 följande:
Vår vigselförrättare har fått tillfälligt förordnande. Men det satt nog ganska hårt inne. Vi gifter oss i slutet av augusti, men hon gick med på att viga oss redan i december 2007 (dock utan min vetskap, det var min fästman som pratade med henne redan innan han friat). Det kan ha haft med saken att göra. Vår vigselförrättare är också rådman.