• Happyasahippo

Vittnen vid borglig vigsel

Vi ska gifta oss borgligt och mitt i all planering sa kom jag att tanka pa vad rollen for vittna under cermonin egentligen ar? Skriver de under nagot eller maste bara deras namn anges? Skriver forresten vi som brudpar under nagot? Har aldrig varit pa borgligt brollop i Sverige sa jag vet inte hur det funkar...

Maste vittnen för övrigt vara svenska medborgare? Vara ar bada tyskar...

Goda rad????

• Svar på tråden Vittnen vid borglig vigsel
  • sessansnyakläder

Hej
    Jag och min gifte oss borgerligt på midsommarafton i år.
    Vi hade två vittnen som är våra närmsta vänner.Vigselförrättaren behöver bara veta deras namn och adress sedan är allt klart.(Givetvis ska man ju skicka in hindersprövning innan.)
    Lycka till!

• Happyasahippo

Grattis till giftemalet!
    Gjorde vittnena nagonting annat än närvarade? Jag menar för planeringen av ceremonin och sa.
    Hindersprövning osv har vi redan gjort.
    Tack!

• Ab fab

Hej
    vi gifte oss borgerligt vid en utomhusceremoni med ca 70 gäster. Förutom att vara närvarande skrev de under ett dokument som vigselförättaren hade (det är väl egentligen det som är att bevittna. Vi skrev också under vilket jag hade missat totalt att man skulle göra. Och med mitt nya namn*s*)

Förutom det så var läste vittnena en dikt tillsammans, en av dem höll min bukett så de var ju mer som bestman/tärna

• Happyasahippo

Tack AbFab! Det var precis det jag undrade! Nämligen om vi skulle 'göra nagot'. Nu vet jag! Da ar det val den dar delen som kallas signing the register pa engelska typ

Vi tänkte ju ocksa att de skulle vara som bestman/tärna under ceremonin osv...

• Ab fab

kul att jag kunde hjälpa dig. Glöm inte att träna på ditt nya namn om du skall byta. Jag var som sagt var helt överrumplad så min namnteckning ser ut som en treåring har skrivit den

• Tx2

Det verkar (som vanligt när det gäller borgligt) skilja sig hur det går till. Våra vittnen var dem enda som behövde skriva under på pappret förutom vf.
    Svara ja och ta i hand var det enda obligatoriska som vi behövde göra. Allt annat var eget önskemål.

• Happyasahippo

AbFab: Jo jag ska lägga till hans namn sa jag far val öva Vad var det ni skrev under pa? Vigselbeviset eller vad?

• Ab fab

Nej det var inte vigselbeviset- det fick vi med oss hem (det var underskrivet av vigselförättaren). Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men det var nog det dokument som vigselförättaren lämnar in till kommunen (eller vem det nu är som registrerar vigslar. Skatteverket?)

• Happyasahippo

aha, da var det nog intyg om vigsel eller nagot!
    Tja, det märker vi väl

• MulleNuh

Jag och min man var vittnen på en borgerlig vigsel. Vi fick legitimera oss och skriva på papper..

Svar på tråden Vittnen vid borglig vigsel