• X50S

Typiskt skånskt?

Hej,

Jag är själv från Gotland, men min sambo är från Skåne. Vi gifter oss på Gotland, men jag vill få in både det skånska och gotländska i vårt bröllop.

Därför behöver jag nu lite hjälp, då han själv inte är särskilt intresserad av denna biten av planering.

Jag var först inne på att ha en bukett med murgröna och prästkragar i. Men har nu fastnat för en bukett med lila callor, orange germini och murgröna. Men hur får jag då in det skånska. Känns lite fel att ha prästkragar i håret, om det inte matchar buketten. Har även funderat på bok-kvistar eller bokollon. Eller björnbär, men vet inte om det är direkt skånskt.

Finns det några skånska seder och traditioner kring bröllop/vigsel? Som inte har någon kyrklig anknytning.

De gotländska traditionerna kan jag mycket om, då jag skrev en uppsats om detta under skoltiden, men de skånska kan jag inte ett smack om! Så hjälp mig! :)

• Svar på tråden Typiskt skånskt?
  • ElinK

Det enda skånska jag kommer på är efterrätt, spättekaka

• allehanda

Spettkaka äts som en del av efterätten, tex hemgjord glass,jordgubbar och bitar av spettkaka.
    Om ni serverar snaps till maten, Piratens besk.
    Om du vill få in det skånska i brudbuketten kanske du kan få med sädesax, ta för tusan inte prästkragar i håret, det luktar kattpiss värre än buxbom!

• Taha

Jag är skåningen men kan inget om bröllopstraditionerna. Däremot ska vi köra en låt av Mikael Wiehe i kyrkan. Det är vårt "skånska" inslag eftersom jag är uppväxt med hans musik.

För mig är annars en förrätt på ål rätt skånskt. Vet däremot inte om man avråds att äta det nu pga förmkt fiske.

Snappsvisan "Mera brännvin" får ju annars små skånska hjärtan att bulta.

• Sundance

Vi var på ett skånskt bröllop för ett par veckor sedan där de hade satt som en av allsångerna "Vi klarar oss nog ändå", några verser. Det var riktigt uppskattat bland skåningarna. De sjöng för fulla muggar. Jag var lite allsångsledare den kvällen och det var väldigt uppskattat när jag som smålänning, försökte sjunga på skånska. tror det kan bli minst lika roligt när en gottlänning försöker. Låt skåningarna sjunga första versen och gottlänningarna en vers. Bara för att man ska få skratta lite.

• shakynose
    Sundance skrev 2009-06-25 10:26:26 följande:
    Vi var på ett skånskt bröllop för ett par veckor sedan där de hade satt som en av allsångerna "Vi klarar oss nog ändå", några verser. Det var riktigt uppskattat bland skåningarna. De sjöng för fulla muggar. Jag var lite allsångsledare den kvällen och det var väldigt uppskattat när jag som smålänning, försökte sjunga på skånska. tror det kan bli minst lika roligt när en gottlänning försöker. Låt skåningarna sjunga första versen och gottlänningarna en vers. Bara för att man ska få skratta lite.
    Vad roligt!

Här är en länk om skånsk mat, kanske kan inspirera?
    www.skane.com/cmarter/cmarter.asp

Jag tycker att ni ska ha en spettekaka! Den är vacker och ser festlig ut, och har ni dessert istället för tårta så kan ni sätta ett brudpar på toppen av spettekakan istället.

Här är en länk om skånska seder kring just bröllop, hela sidan är en rolig resurs om man vill fördjupa sig i Skånes historia.
    www.ts.skane.se/fakta/brollopsseder
  • Marjo

Håller med föregående talare, ni måste ha Spettekaka!

• miamedknuff

Som andra har sagt här: spettekaka. Finns en efterrätt som heter "Skånsk kärlek" som är spettekaka, varma hallon och vanlijglass.

Sedan är Mikael Wiehe ett alternativ - vi ska ha en sång av honom på vårt bröllop.

• X50S

Skånsk kärlek. Det lät inte fel! Du har inte receptet eller någon länk till den?

miamedknuff skrev 2009-06-25 12:45:03 följande:
    Som andra har sagt här: spettekaka. Finns en efterrätt som heter "Skånsk kärlek" som är spettekaka, varma hallon och vanlijglass. Sedan är Mikael Wiehe ett alternativ - vi ska ha en sång av honom på vårt bröllop.
  • miamedknuff

Det är inte så svårt - Värm hallonen med lite socker i en kastrull. Servera det sedan med vanlijglass samt spettekaka.

Tummen upp!

• X50S

Det lät definitivt inte dumt! Det blir nog efterrätten! Då är ju menyn mer eller mindre spikad. Då är det blommorna som är det största problemet hittills.

• Kimsan2010

Ni kan ha gås till middag/förrätt och bjuda på Skåne-snaps, en klassiker. Rapsblommor kanske man kan få in på nåt sätt för det tycker iaf jag påminner väldigt mycket om Skåne. Varför inte ge bort en liten gåva från Höganäs till alla gästerna?

• Kimsan2010

Det finns en bok som heter "Från vaggan till graven - skånska traditioner om livets högtider". På framsidan är det är bröllopspar ;) Den är nog rätt gammal så spana på en bibbla...

• X50S

Tack för tipset! Ska genast leta fram den på bibblan!

Svar på tråden Typiskt skånskt?