alltså det måste ju gå..
d här att man tar andres efternamn som mellan namn? såg i tidningen idag att nån hade gjort det.. o en släkting till mig är gift med en kille... hon har HANS efternamn före sitt Efternamn? Frågan är bara HUR man gör?
d här att man tar andres efternamn som mellan namn? såg i tidningen idag att nån hade gjort det.. o en släkting till mig är gift med en kille... hon har HANS efternamn före sitt Efternamn? Frågan är bara HUR man gör?
Man skriver det i namnändringspappret du får från skatteverket när du ansöker om hinderprövning, sen sker det autmatiskt när ni gifter er, svårare än så är det inte
Lycka till
är det så lätt?
Jag startade en tråd "Jg förstår inte"
Några rader ner.. kan du kika in där o kemmentera svaren? är det dom svarade helt fel då?
men om jag tyar sambons efternamn som mellan namn o behåller mitt efternamn som det är, kan min sambo ta mitt efternamn som hans eget o behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn?
"Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. "
Betyder detta. tex:
Min man: Ek
Jag: Tall.
Efter gftermål kan jag hetea EK Tall ? :)
Du kan heta det. Men din man inte samtidigt heta Tall Ek. Däremot lär det finnas nån sorts kryphål (där ni byter i flera led) som gör att ni båda (och ev barn ni redan har, men inte barn som föds senare) kan få samma kombination.
Hej anne på grönkulla,
jag har samma fundering på atta lägga till min blivande mans efternamn som mellannamn, och ha kvar mitt nuvarande efternamn sist. Frågan är bara; räkna det då som dubbelnamn?
Jag vill egentligen bara använda hans efternamn hädanefter, men står mitt nuvarande namn med överallt ändå? Och blir det inte krångligt om man ska förklara att man har två efternamn men bara använder ett av dem...?
Känns ju på sätt och vis synd att "kasta bort" sitt gamla namn, men tycker det känns roligt att ta mannens namn när man gifter sig...
Vad göra...?
Här kan du läsa vad folkbokföringen säger om namn:
www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Vad du vill är fullt möjligt, men heter du din mans namn först och ditt eget sen så är det fortfarande ditt eget som är efternamn på riktigt. Mellannamnet är du lite mer fri att välja bort eller förkorta i en del sammanhang så vill du inte använda det ena namnet så mycket är det ju smartare att ha det som mellannamn, antar jag. Fördelen med att ha kvar ditt eget namn som riktigt efternamn (om din man också behåller sitt) är att då kan era barn heta båda, det ena i mellannamn, det andra i efternamn - OM ni vill det...
Tack för svaret,
Det tråkiga blir ju då att jag och sonen också får olika namn (alltså omvänd ordning)...
För enkelhetens skull blir det nog enbart mannens efternamn för oss allihop.
Om man ångrar sig kan man kanske lägga till mitt efternamn som mellannamn senare..