Ceciliakyrkan, Jönköping
Hej!
Har börjat planera mitt bröllop och vi har bestämt oss för att vigseln ska hållas i Ceciliakyrkan i Jönköping. Jag undrar bara om det finns någon som vet vem kyrkan ägs av??
Vore jätte tacksam för svar
Hej!
Har börjat planera mitt bröllop och vi har bestämt oss för att vigseln ska hållas i Ceciliakyrkan i Jönköping. Jag undrar bara om det finns någon som vet vem kyrkan ägs av??
Vore jätte tacksam för svar
Denna har jag aldrig hört talas om. Var ligger den?
Kan du inte kontakta Svenska kyrkan i Jönköping bara? Väldigt mysig och fin kyrka!! Lycka till!
Så här står det under Tveta kontrakts hemsida om Ceciliakyrkan: "Kyrkan ligger nära Vätterns strand vid Norra Klinikerna, strax nordväst om Jönköping. Den uppfördes under åren 1880-81 av Ebba Ramsay vid den av henne grundade anstalten för fallandesjuka (epileptiker), Vilhelmsro. Kyrkan är ritad av L Kellman från Skövde, uppförd av oputsat tegel på en sockel av granit.Kyrkan fick sitt namn efter Cecilia Willerding, en ungdomsväninna till Ebba. Kyrkan invigdes 1903.
Interiörens murytor var ursprungligen hållna i gråblåa toner och dekorerade med bibelcitat. Träinredningen är i ek och korsarmarna har avplattat sadeltak.Bland inventarierna märks en uppsättning nattvardskärl, skänkta av Ebba Ramsays mor, en mässhake utförd och skänkt av elever och lärarinna vid Vilhelmsro och två träreliefer av Rune Karlzon.
När staten 1963 övertog epileptikervården vid Vilhelmsro övergick kyrkan i statens ägo och har sedan dess grundligt restaurerats. Idag ägs kyrkan av landstinget och används endast några gånger om året, i samband med vigsel och dop. "
Så landstinget verkar det som...
och Svenska kyrkan i Jönköping vet med all säkerhet var man ska boka för att komma rätt där!
Tack så mkt för hjälpen.
man bokar Cecilakyrkan via Vätterhem (Citykontoret)... har gjort det själv nu