• lojeli

Påminna före eller efter osa-datum?

Jag nojjar över att så få har osat. Vi har 30/7 som sista datum och än så länge är det ett tiotal av sectio som hört av sig.

När har/kommer ni andra påminna gäster som inte osat? Före eller efter osa-dagen?

• Svar på tråden Påminna före eller efter osa-datum?
  • trebarnsmamma

Har samma problem har Osa 1/7 och alla har inte Osat ännu!
    Får väl ta och ringa runt några dagar efter Osat!
    Vi vet att de gästerna som ej har osat förmodligen kommer, men det är ju trevligt om de Osar! Vi kommer att skicka ut ett info brev ca en vecka efter Osat. Där det kommer att stå lite om vilka som är TM etc, men vi skickar enbart til de som Osat!

• Arla79

Det verkar vara ganska vanligt att folk ringer sista dagen. Så det kan nog vara ganska bra att vänta några dagar efter osa och fråga om de har fått inbjudan och tänker komma.

• Zavannah

Jag förstår inte riktigt stressen Jag tolkar OSA som att man kan meddela ÄNDA fram till OSA-dagen. Och tycker man som brudpar att OSAn ligger för nära inpå när beslut om mat osv måste tas, så får man ju helt enkelt lägga OSA-datumet tidigare

Vet inte om TS menar 30/6? För är det 30/7 är det ju lång tid kvar.

Vi kommer nog att skicka ut ett sms med en liten påminnelse när det är 1 dag kvar på OSAn.

• lojeli
    30/6 menade jag ju förstås!
  • Kajsalisan

Jag kan ju tycka att det är lite oartigt att vänta till sista dagen innan man Osar. Men vi var faktiskt så fräcka att vi frågade några dagar innan om inbjudan kom fram eftersom vi inte hört något. Hade vi inte gjort det hade vi nog inte fått svar alls.. Men vi tillhörde ju kategorin som Zavannah nämnde, maten skulle vara betalad dagen efter osat, man vill inte gärna betala för folk som inte tänkt komma och det är vansinnigt pinsamt om folk som inte svarat bara dyker upp, vilket jag hört i någon annan tråd att det tydligen fanns folk som gjorde så..?!

Men så gjorde vi i alla fall

• ängsblomma

Vi hade tyvärr det också så att många väntade till nästsista eller sista dagen att svara..... En person fick vi påminna efter osa-dagen...

• lojeli

Jag har just kommit på att de som osat hittills är mina vänner, medan i stort sett ingen av m2bs vänner osat. konstigt?!! Eller?

Är det så att vi kvinnor pratar och engagerar våra vänner (ofta kvinnor)mycket mer än männen gör med sina polare (ofta män)?

Med två dagar kvar till sista osa är det 21 pers. av 60 som hört av sig!!! Jag tycker dte är urdåligt!

• Ore

Efter, men vi hade inget särskilt datum att passa.

Personligen så är jag en sådan som absolut inte svarar förrän sista veckan, oftast för att jag vill se om det dyker upp några frågor som jag ska ställa samtidigt. Särskilt om man inte svarar till brudparet, utan till någon annan (är inte så förtjust i att ringa till folk jag inte känner).

Något som jag upptäckte vid vårt bröllop var att förvånansvärt många tyckte, när vi påminde om OSA, att "men jag har ju sagt att jag kommer", detta trots att vi i inbjudan skrev numren till de som tar emot svar.

Alltså var det många som inte alls glömt sista datum för OSA, eller inte svarat, de ansåg att de gett ett tydligt svar - även om det inte getts på det sätt som vi önskat.

• Bella Notte

OSA-datum är ju den sista dagen för svar så OM man nu tycker att det är nödvändigt med en påminnelse så måste det ju bli EFTER det skrivna datumet

• Lövings

Vi hade sista osa datumet igår. Var faktiskt många som osade de sista dagarna här.

Men det var ungefär 10 som inte hade svarat och de har vi försökt få tag på idag då cateringen och slottet måste ha reda på hur många som kommer och sover över denna veckan.

Jag var också sugen på att höra av mig i förväg till dom.
    Men gör inte det, de har ju faktiskt på sig tills dess.

• Annecarin

Vi hade vårt OSA igår, vet att de som inte har anmält sig inte kommer dvs att 9 pers inte kommer. Vi hade begränsat våra gäster till 50 st. Kan man bjuda in de som inte blev med i första inbjudningen, vet att en kusin till min sambo blev ledsen för att hon inte blev bjuden.

Vi gifter oss 1 aug 2009!

Snälla hjälp mig!!!

• kdaug2008

Hej!

vi hade sista osa igår och det kom faktiskt in många svar just igår och dagarna innan - förmodligen pga att vi påminde, men några återstår fortfarande. Tyvärr var det fler än vi trodde som inte kunde komma så när vi märkte det bjöd vi några till som vi varit lite osäkra på från början. bättre det än att sen känna att "vi hade vart kul om de va med" tycker jag nog ;)

Men vad det är frustrerande att folk inte svarar! speciellt de som i sista stund säger - tyvärr kan vi inte komma - det hade man velat veta från direkt när de fick reda på det (ganska troligt att de visste att de inte kunde komma när d fick inbjudan... )

men men, det är ju min dag och inte deras så inte lika stort för alla andra...

Lycka till med era inkommande svar - påminn bara - folk glömmer helt enkelt!
    /K

• Annecarin

Vi har bjudit in en släkting i kväll som glatt tackade ja! Funderar på två till, när man ändå ordnar kalas och det finns platser kvar varför inte fylla på!

Varma hälsningar till er alla som är med och läser, ska försöka gå och lägga mig i värmen!

• Helleflundra

Har man satt OSA-datum väntar man tills datumet gâtt (+ ett par dagar) och hör sedan av sig till dem som inte svarat.

• Skogsälvan
    Annecarin skrev 2009-07-01 21:07:09 följande:
    Vi hade vårt OSA igår, vet att de som inte har anmält sig inte kommer dvs att 9 pers inte kommer. Vi hade begränsat våra gäster till 50 st. Kan man bjuda in de som inte blev med i första inbjudningen, vet att en kusin till min sambo blev ledsen för att hon inte blev bjuden. Vi gifter oss 1 aug 2009! Snälla hjälp mig!!!
    Vet många som gör så. Så det är helt OK.
  • Skogsälvan

Ibland kan det bli så att nära vänner och familj glömmer att OSA eftersom de ser det som självklart att de kommer och tror att brudparet också tänker så.
    Har några nära vänner som jag vet kommer, men vill ändå gärna höra det från dem.

• lojeli

Annecarin, hur gjorde du när du bjöd in släktingen i "efterhand"? Skickade du en inbjudan eller ringde du helt enkelt? Talade du om att det blivit plaser över eller låtsades du som om ni var sena med inbjudan?Jag är i samma sits.

Vi hade osa i förrgår. Fortfarande saknas ca 10 pers. Vi ska påminna på fredag tror jag.

Annecarin skrev 2009-07-01 22:48:38 följande:
    Vi har bjudit in en släkting i kväll som glatt tackade ja! Funderar på två till, när man ändå ordnar kalas och det finns platser kvar varför inte fylla på!Varma hälsningar till er alla som är med och läser, ska försöka gå och lägga mig i värmen!
  • hanko

Vi hade många som inte hade osat med tre dagar kvar till osa datum (30/6). Funderade och diskuterade hur vi skulle göra med de som inte hade svarat. Men det hade vi inte behövt. Sista dagen gick telefonen varm här hemma. Tillslut var det bara min morbror som inte hade osat. jag ringde min mormor den 1/7 och beklagade mig. 10 minuter senare ringer min morbror och tackar ja.

Men det vi kom fram till är att man måste ju ringa och fråga de som inte hört av sig. Det borde ju vara de som skäms när man ringer...

• Tindre

Jag kan ju bara berätta hur vi har gjort, angående det här med att bjuda in fler efter att folk har tackat nej.
    Då festlokalen begränsar oss till 60 pers fanns det ingen möjlighet att bjuda fler, även om vi hade velat (och ändra festlokal är/var inget alternativ ) så ringde vi helt enkelt till de som stod på "reserv-listan" allt eftersom vi fick in svar från de som inte kunde komma.
    Ett enkelt telefonsamtal där vi förklarade precis som det var: liten lokal men nu har vi ett återbud och skulle bli jätte glada om de kunde komma.
    All respons vi fick på det var bara glädje, ingen tog illa upp och alla förstod. Så jag röstar för att man är ärlig och inte "låssas" att man var sen med inbjudan... Tänk om det kommer fram senare.

• Annecarin

Lojeli vi har gjort som Tindre, vi har också en lokal som inte var så stor därför begränsade vi våra inbjudningar men trodde kanske inte på så stort avhopp som 10 st.

Håller fullt med Tindre, det gäller att vara ärlig.

Svar på tråden Påminna före eller efter osa-datum?