• BlomAnna

Hur skrev ni i inbjudan?

Hur skrev ni i er inbjudan för att tala om att ni inte ösnad er några presenter?

Ett bidrag till bröllopsresan är det enda vi önskar oss, men vi vill inte "tvinga" någon att ge pengar.

Undrar också hur man administrerar det praktiskt...ett konot där man kan sätta in pengarna anonymt?

• Svar på tråden Hur skrev ni i inbjudan?
  • agtiwi

Bild på inbjudan finns i mitt galleri.

• BlomAnna
    agtiwi skrev 2009-06-29 15:52:34 följande:
    Bild på inbjudan finns i mitt galleri.
    Ser tyvärr inte vad det står...det är suddigt...kanske är min skärm som inte är nå bra...ska kolla om det är bättre hemma.
  • agtiwi

Det var visst ganska suddigt.. Inboxar texten till dig i stället!

• mammatilltvå

detta skrev vi som en egen punkt i vårat infoblad:

Presenter:

Vi har grubblat och funderat, och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera, att vi inte behöver mera!
    Er närvaro är mer än nog, men om ni än mer vår dag vill hylla, pengar till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!

Under detta står ett kontonummer som vår svärmor har i sitt namn för just detta ändamål.

Ett till tips på "dikt":

Vår stora dröm är att på bröllopsresa få fara
    till en plats där vi kan vandra, snorkla eller bara vara
    Bland det vi önskar är en palm på stranden
    med en bok och en parasolldrink i ena handen
    Minnen är värda mer än lakan med brodyr,
    ett bidrag är därför välkommet till vårt reseäventyr
    Litet öre hjälper mycket,
    skänk en slant efter eget tycke!

Båda dessa har jag hittat här på BT om jag inte missminner mig :)

• Aleta

Normalt sett så står det ju ingenting alls om presenter i bröllopsinbjudningarna utan det brukar finnas ett telefonnummer till någon som man kan ringa och fråga om detaljer. De brukar veta om man undrar.
    Skriv något enkelt:

Vi önskar oss inga presenter, er närvaro är mer än nog.

Har ni frågor om något, så ring till Kalle på 070-xxxxx.

• lojeli

Vi skrev inget om presenter i inbjudan, däremot skrev vi att våra toastmasters kan svara på frågor.

Jag gillar inte att ange ett kopnto. Det känns inte bra helt enkelt. Vi kommer ha en mini resekoffert stående på ett bord vid baren som också kommer fungera som presentbord för dem som trots allt har med paket.

• Jessan78
    BlomAnna skrev 2009-06-29 15:55:13 följande:
    Ser tyvärr inte vad det står...det är suddigt...kanske är min skärm som inte är nå bra...ska kolla om det är bättre hemma.
    Hej, skulle du kunna inboxa mig också? behöver också hjälp med formuleringen. tack!
  • Linnnsan

Hej! Har också samma funderingar! Känns "sniket" att ange kontonummer men samtidigt känner vi lite att det är enklaste sättet... Vi ska "bara" ha middag på restaurang och först tänkte vi låta gästerna betala för sig själva eftersom vi båda var rädda att vi skulle bli arbetslösa till hösten men ändå ville gifta oss. Men det kändes liiite mindre sniket att önska oss pengar istället. Tror jag. Samtidigt är flera av våra gäster arbetslösa så det är verkligen ingen större summa vi önskar oss. En skattkista/koffert på bordet i samband med middagen passar inte riktigt heller eftersom det kommer vara en del andra gäster på restaurangen också och jag vill ju inte att pengarna ska bli stulna.

Vi har tänkt lägga med ett litet info-blad i inbjudan där "önskelista" och upplägg står presenterade. Vad tror ni om det?

Temat på vårt bröllop är "avslappnat och glamouröst" så vi hoppas att gästerna uppskattar att slippa presentletandet utan att behöva känna att de måste lägga en stor summa.

• Hjartafró

Vi kommer inte att skriva något om presenter i inbjudan, däremot på vår bröllopssida.

På sidan har vi skrivit:
    Den finaste present vi kan tänka oss är att ni vill fira vår bröllopsdag med oss. Önskar ni hitta på något utöver detta så tycker vi mycket om god mat och dryck, teater, 50-talsprylar och upplevelser av alla de slag. Se även Upplevelser (länk till att vi önskar oss upplevelser/presentkort på upplevelser) och Välgörenhet (länk för de som istället vill skänka pengar till välgörenhet). På begäran har vi även en önskelista här (länk till en mkt kort önskelista).

• Hjartafró

När det gäller att skänka pengar anonymt så hade några vänner till mig en skattkista som man fick lägga sitt kuvert i på bröllopet. Då kunde man lämna anonymt eller med en hälsning.

• BlomAnna
    agtiwi skrev 2009-06-29 15:58:32 följande:
    Det var visst ganska suddigt.. Inboxar texten till dig i stället!
    Tack vad snällt!!
  • Trettondagsafton 09

Så här skrev vi i vår inbjudan, det var uppskatttat av gästerna och har aldrig hört ett ljud om att det skulle vara "ofint " att skriv i inbjudan ang presenter! Nåväl så här gjorde vi och under skrev vi ett inköpsställe (dvs en resebyrå) och postgironr till rädda barnen.

Vad ska vi önska, vad vill vi ha?
    Denna fråga vi hör varje da´

Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll noga studerat.

Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver något mera!

Istället för att hemma vara,
    Vill vi (som ni vet) ut på resor fara.

Er närvaro räcker bra men vill ni vår dag ytterligare hylla,
    ett bidrag till våra framtida resor kan förgylla

En liten slant och ett kort med trevligt motiv
    Ger extra guldkant på vårt nygifta liv.

Om ni vill kan Världens Barn en del av presenten få
    Så låt gärna en slant till Rädda Barnen gå.

• MTTM

Vi tänkte skriva typ såhär: "Den absolut bästa gåvan är er närvaro på vår stora dag! Vill ni ändå ge oss någon present kan våra föräldrar (telefonnummer) tipsa." Sen får föräldrarna berätta att vi önskar oss bidrag till bröllopsresa i första hand, men vi har även räknat upp några andra saker vi "kan tänka oss" att önska oss, eftersom vi vet att alla inte vill ge pengar i present.

• tallkrogen

Jag är inbjuden till 3 bröllop de senaste året och alla har önskat sig pengar med olika formuleringar.

Sämst tyckte jag om bröllopskonto, ett av bröllopen var hos min flcikväns kusin som jag inte känner och min flcikvän inte umgås med annat än vid släkt tillställningar. Så vi kände inte att vi ville ge ett så stort bidrag, speciellt inte när det var en lång resa till bröllopet. Men på konto insättnigen ser dom ju hur mycket vi satt in och ja...kanske tycker det var lite lite.

Bättre med en spargris av något slag så man kan ge anonymt

• Imma

Jag tycker inte att man ska skriva några önskemål om presenter i inbjudan över huvud taget. Inbjudan handlar ju just bara om man man bjuder in några att fira ens högtid med en. Att skriva önskemål oavsett formulering tycker jag blir ett krav.

Vi skrev "Övriga frågor besvaras av XXX". Många hörde av sig till vår kontaktperson och frågade om presentönskemål och hon hade då fått vår önskelista. Självklart kommer de flesta gäster att vilja ge en present, men att skriva om det i inbjudan tycker jag inte är snyggt alls faktiskt.

Svar på tråden Hur skrev ni i inbjudan?