• gifter oss 2009

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

...som varit i denna situation, vad har ni gjort/tänker ni göra?
    Lite kort, så här ligger det till. Jag & min sambo gitfer oss i augusti och har bjudit föräldrar & syskon m familj till bröllop och tillhörande middag. Helgen efter kommer vi ha en helt "vanlig" fest för övrig släkt och vänner där vi firar tillsammans, helt enkelt för att vi vill ha det så, enkelt med lite folk i kyrkan och sedan en fest tillsammans med alla andra. Nu hör det till saken att ev kommer sambons mostrar och ett par vänner till sambons mamma dyk upp i kyrkan, mostrarna har fått inbjudan till fest men inte vigsel och undrade lite varför. Sambons mamma sa då typ att "kyrkan är ju öppen för alla", ingen kan hindra ngn att komma dit....då kände jag lite att hon bjöd in dem! Ska man bli smickrad att de vill komma?
    Jag känner mer så här; respektera brudparets önskan om hur vi vill ha vår stora dag. Blev helt i upplösningstillstånd när jag fick reda på det i går per telefon av sambon, det kom på tal på min svärmors kalas och jag o barnen är på semester själva just nu. Nu har jag dock lugnt mig lite & tänker ja,ja de som kommer de kommer men samtidigt tycker jag att det är lite respektlöst att komma om man inte är bjuden, i alla fall om de inte ens frågar om de kan komma till kyrkan.

Vad har ni andra gjort i liknande situation? Vi vill ju inte ha massor av folk i kyrkan utan bara de vi bjudit, vi kommer vara nog så nervösa ändå...

• Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...
  • Pitebrud 090801

Din sambos mamma har rätt "kyrkan är öppen för alla" så det kan även dyka upp helt okända människor också.

Jag tycker att du ska var smickrad. Tänk att folk vill göra sig besväret att komma och dela eran högtidsdag. Jag hoppas att alla som känner mig vill komma och titta, men vi har också ett lite större bröllop. Jag är redan jätte nervös, men jag tror man får en trygghet i att alla är där.

Om ni verkligen inte vill ha dit någon annan och inte kan tänka er ett borgeligt bröllop. Så försök säga till alla att tack men nej tack. De som ändå kommer får ni "stå ut" med.

Hoppas det löser sig för er.

• wiii

det r väl så att om man vill vara garanterat lite folk vid vigseln, så är inte kyrkan rätt val, då din mamma har helt rätt att vem om helst kan komma, det kan komma in fullkomliga främlingar och titta på vigseln utan att ni kan göra så mycket åt det.
    Så var hellre glad över att ni betyder så mycket för mostrarna att dom vill vara med på er stora dag!

• puppis

Hej!

Jag tycker inte att man kan ha några synpunkter på gäster till kyrkan, den är ju öppen för alla!

Om man inte vill att objudna ska komma får man gifta sig borgeligt, någonannanstans.

Det kom nästan lika många "objudna" till kyrkan då vi gifte oss, som bjudna!

Lycka till

• lecaroline

När "objudna" folk kom till vårt bröllop så blev jag glad. De tycker om oss så mycket att de vill dela denna dagen med oss fast vi inte bjudit dem på festen!

Det är klart att de vill se er i full mundering i kyrkan det missar de ju helgen efter..

• Burre Präst

Jag förstår att man kan vara nervös inför tanken att det kommer "massor med folk" till kyrkan vid vigseln. Samtidigt är Svenska Kyrkans gudstjänster öppna för alla, vilket jag under åren fått förklara både i samband med vigslar och begravningar.

Ta det med ro, det lär inte komma horder av okända som vill begapa er vigsel, möjligen ett par bekanta eller släktingar. Så länge det finns sittplatser till alla så är det väl inget stort problem. Och man behöver väl inte bli så nervös om det nu är 20 personer i kyrkan istället för 15?

Respektlöst tycker jag inte det är dock. En av poängerna med vigsel är ju att ni offentligt tillkännager er avsikt att leva tillsammans resten av livet.

• Yesh I do

Jag vet att vi också kommer att få en hel del objudna gäster till kyrkan, t.ex. kompisars föräldrar som står oss nära men som vi inte har möjlighet att bjuda till festen! Det är jättekul och vi blir glada när vi hör att de ska komma.

Och precis som det har skrivits ovan -en vigsel är ju öppen för alla precis som alla andra gudstjänster så det är nog inte det bästa valet om man vill vara 100% säker på att ingen annan kommer. Då är nog boreglig bättre - alternativt att ni hör med er präst om h*n kan tänka sig att viga er t.ex. utomhus på en plats som ni väljer!

• BlomAnna

Jag kan inte riktigt förstå varför man går objuden till kyrkan även om den är öppen för alla. Personligen skulle jag tänka att det är så brudparet vill ha det och då respekterar jag det.

Om jag kände någon som skulle gifta sig men inte kunde bjuda mig på festen men jag gärna ville vara med på vigseln skulle jag fråga först om det är ok...

Personligen skulle jag dock inte ha något emot det om det var jag som gifte mig, men alla är vi ju olika

• Pingstdagen2010

Kyrkan är öppen för alla och man kan inte hindra folk att komma dit. Det kan komma in folk, som ni inte alls känner och titta på er vigsel och ingen kan stoppa dem. Om ni vill att det ska vara helt privat kanske församlingen har ett litet kapell som ni kan gifta er i istället. Jag tycker att du ska vara glad och smickrad över att det är fler som vill dela er glädje och fira er kärlek på er stora dag :)

• 090208

Om du uttryckt att du inte vill ha andra i kyrkan sa ar det val jakligt otrevlig om dom kommer anda!!
    Om dom nu vet hur ni bada vill ha det och inte respekterar det sa ar dom ju inte mycket att hanga i julgranen...

Vissa var inte valkomna pa min Farfars BEGRAVNING men kom anda. Sa det finns varre darar...

Dra in deras fest-inbjudan om dom kommer till kyrkan! For dar bestmmer ni!

• Aleta

Oj så olika vi är!

Om jag hörde att en kompis skulle gifta sig men jag inte var bjuden på festen så skulle jag bara tänka att de inte hade plats eller råd för mig på festen och fira dem genom att överraska i kyrkan.

Kyrkan är öppen för alla och det är ett tecken på respekt för er att folk tar sig omaket att ta sig dit TROTS att ni inte har bjudit dem på festen.

BlomAnna skrev 2009-06-29 15:28:00 följande:
    Jag kan inte riktigt förstå varför man går objuden till kyrkan även om den är öppen för alla. Personligen skulle jag tänka att det är så brudparet vill ha det och då respekterar jag det. Om jag kände någon som skulle gifta sig men inte kunde bjuda mig på festen men jag gärna ville vara med på vigseln skulle jag fråga först om det är ok...Personligen skulle jag dock inte ha något emot det om det var jag som gifte mig, men alla är vi ju olika
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...