• shakynose

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

Aleta skrev 2009-06-29 18:07:53 följande:
    Oj så olika vi är! Om jag hörde att en kompis skulle gifta sig men jag inte var bjuden på festen så skulle jag bara tänka att de inte hade plats eller råd för mig på festen och fira dem genom att överraska i kyrkan. Kyrkan är öppen för alla och det är ett tecken på respekt för er att folk tar sig omaket att ta sig dit TROTS att ni inte har bjudit dem på festen.
    Håller med!
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-03 20:15:36 följande:
    Ja, men då måste de meddela vilka önskningar de har.Säger de inget så tycker jag att det är fritt fram att fira och glädjas.
    Håller med! Om inget sägs så tycker jag att man ska räkna med att det är okej att dyka upp i kyrkan även om man inte blivit bjuden till festen.
  • shakynose

Grejen är väl den att det är helt orimligt att tinga kyrkan som sin egen? Ingen kommer att ta det som att man vill ha en vigsel i enskildhet om man väljer att vigas i kyrkan, utan ser det för självklart att det är fritt fram att komma och vara med i kyrkan även om man inte blivit bjuden. Om man vill att alla ska veta att de ej är välkomna får man sätta in en annons i tidningen. Då tycker jag iofs att man gör bort sig offentligt, men det är en annan femma.

090208 skrev 2009-07-03 21:48:33 följande:
    OM det nu är så att TS varit helt glasklar och öppen med att hon inte vill ha dit dom människorna hon nämner, då tänker jag såhär: Vill man verkligen gå dit då? Om man vet att man inte är önskad. Och gör man det isf för att jävlas??
  • shakynose
    passionsblomman skrev 2009-07-15 10:03:46 följande:
    Fast det är ju precis det man väljer att göra i och med en kyrklig vigsel-man gifter sig inför hela församlingen,dvs allmänheten och låter alla höra och bevittna ens löften.Jag tror att det i alla tider och kulturer dessutom varit en rätt viktig del i en vigsel, så att det inte för någon i samhället längre ska finnas några tvivel om vilka som hör ihop och att ingen längre är välkommen att söka endera partens gunst för egen del.Vigsel har alltod varit viktigt för HELA byn/samhället eftersom det har varit där fortsatta släktskap och hela byns framtid haft sin grund.Det har alltså angått ALLA på ett helt annat sätt än idag.Gifter man sig i kyrkan är men en del av det.De som gick till prästen ensamma förr var antagligen istället de som "hade något att skämmas för" och inte ville ha något ståhej.På rosa moln skrev 2009-07-15 00:52:53 följande:
    Precis! Om man får nys om att någon man känner gifter sig i den kyrkan så tar man det för SJÄLVKLART att man kan gå dit och närvara under vigselceremonin. Att bröllop varit en angelägenhet för hela samhället i alla tider är ju inget konstigt? Det är alternativet som är konstigt och fel.
    Så vill man gifta sig på det traditionella viset i kyrkan så ingår det i traditionen att hela församlingen + resten av världen är välkommen att beskåda det hela.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-15 11:09:49 följande:
    Fast det är tvärtom kyrkans mark alltihop och badplatsen har upplåtits till kommunen. Nu är det i och för sig en stiftelsekyrka, men jag tycker ändå inte att det ska gå att stänga av folk från andaktsplatsen (eller badplatsen heller) i tre hela dagar.
    Jag håller med! Gå dit och bada ändå!
    Ibland sätter folk upp skyltar om allt möjligt och folk fogar sig trots att de inte måste. På Ribersborg här i Malmö finns t.ex. en nudiststrand, och de har satt upp massor av arga skyltar om att badkläder är förbjudna i detta område. Naturligtvis kan de inte förbjuda folk att bära kläder! Och de kan heller inte införa någon "dresscode" på allmän plats. Antagligen så kan de heller inte förbjuda er att bada på badplatsen heller.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-15 11:30:23 följande:
    Nej, jag skulle ju inte rusa in och bada under vigselceremoni och mingel/fest, men i TRE dagar!?
    Det skulle jag gjort! Ring polisen liksom...
  • shakynose

Stränder går väl aldrig att låsa av helt för allmänheten? De ingår väl i allemansrätten? Alltså, en strandkant kan aldrig ingå i en tomt. Det vet jag för jag har själv en strandtomt som jag ska bygga på så småningom och jag har kollat vilka lagar som gäller. Man får ABSOLUT inte göra något så att man utestänger allmänheten från en strand, och oftast så handlar det om 100m från vattenbrynet, men det finns undantag (i mitt fall är det 10m som gäller).

• shakynose
    annanilsson78 skrev 2009-07-15 11:53:19 följande:
    Svar till TS:Kyrkan brukar ju vara öppen för alla, nästan alltid. Det kom turister till vår kyrka när vi gifte oss:) Det var inget som störde oss eller våra gäster. De flesta vigslar och dop jag varit på har det varit andra människor där än på gästlistan. Ffa i större kyrkor, ex Gränna kyrka, MASSOR av turister under ett dop, men ingen som stör, det är ju en kyrka så folk är ju ganska tysta och lugna av sig:)Det brukar höra till att folk som inte är bjudna kommer och tittar vid vigseln ändå, typ kollegor och andra bekanta osv.Man får nästan låsa dörren om man inte vill ha in nån objuden...Eller om gifter sig borgerligt, då KAN inga objudna komma.Lycka till och hoppas du får som DU önskar!
    Nej, man får inte låsa dörren till kyrkan.

Jag börjar känna mig som en papegoja...
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...