Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

Det tycker inte jag. Jag tycker det viktiga är att kyrkan får fortsätta vara en öppen plats för människor att dela glädje och sorg och fira gudstjänst tillsammans.

Det finns förövrigt en hel del med kyrkan jag tycker är viktigare än att enskilda brudbars personliga önskemål uppfylls.

Som brudpar tycker jag man ska glädjas åt om någon tar sig tid att komma en sådan dag.
    Och jag tycker man ska notera och komma ihåg, att man må vara i centrum i gudstjänsten, men man är ändå en del av gudstjänsten däär man står. Inte inbjudare och faktiskt inte ens huvudperson, eftersom det i kyrkan är Någon helt annan som är det.

Men i centrum och omhuldad av bön och välsignelse är man. Det är stort nog.

Wedding2009 skrev 2009-07-03 19:51:47 följande:
    Ja vi tycker ju alla olika i den här frågan! Men det viktiga tycker jag är att brudparets önskningar uppfylls.
  • passionsblomman

Du har helt och hållet fel.

Kyrkan kan inte bokas på det sättet.
    Då får man välja ett annat alternativ till lokal.

ella11 skrev 2009-07-14 13:05:58 följande:
    Det är er dag!! Ni har en önskan om en liten vigsel med de närmast anhöriga. Självklart bör övrig släkt och vänner respektera det!! Även om kyrkan kanske är en offentlig plats så har ni bokat den den dagen. Visst kan man se det som en ära att de vill vara med och fira, men om ni inte vill det så gör släkten bäst i att hålla sig borta. Ska själv ha en liten vigsel, visserligen inte i kyrka, men dyker objudan upp kommer jag be dem gå.Man hedrar brudparet bäst genom att göra dem till vilges!
  • passionsblomman

Jag kan komma och välkomna och styra åt vilket håll alla ska!

Heloise skrev 2009-07-14 16:23:32 följande:
    Tyvärr finns det ingen vaktmästare det är en kyrka som drivs av en stiftelse. Men jag får be mamma sätta ut lite reserverat skyltar innan vogseln.
  • passionsblomman

Jag skulle klara uppgiften med bravur, jag lovar! Och se trevlig ut samtidigt som bestämd...

Aleta Vad sa du att de hade gjort sa du???
    Heloise skrev 2009-07-14 19:42:05 följande:
    *ser Blomman framför mig som en Eng polis, med vita vantar*
  • passionsblomman

Fast det är ju precis det man väljer att göra i och med en kyrklig vigsel-man gifter sig inför hela församlingen,dvs allmänheten och låter alla höra och bevittna ens löften.

Jag tror att det i alla tider och kulturer dessutom varit en rätt viktig del i en vigsel, så att det inte för någon i samhället längre ska finnas några tvivel om vilka som hör ihop och att ingen längre är välkommen att söka endera partens gunst för egen del.
    Vigsel har alltod varit viktigt för HELA byn/samhället eftersom det har varit där fortsatta släktskap och hela byns framtid haft sin grund.
    Det har alltså angått ALLA på ett helt annat sätt än idag.

Gifter man sig i kyrkan är men en del av det.

De som gick till prästen ensamma förr var antagligen istället de som "hade något att skämmas för" och inte ville ha något ståhej.

På rosa moln skrev 2009-07-15 00:52:53 följande:

Vill någon oinbjuden bevittna vårt bröllop så skulle jag nog vara rätt neutral till det, kanske tom tycka att det vore kul, fast samtidigt kan jag tycka att det är rätt märkligt att folk inte först tar reda på om de är välkomna eller inte. Alla vill ju faktiskt inte dela sin stora dag med vem som helst.
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...