• rosarosen1

E-sparkonto - hur funkar det? Behöver svar snabbt tack!

Vi ska uppge ett kontonr dit våra gäster kan överföra pengar (om de vill) som vi önskar oss istället för "vanliga" presenter.

Kan andra överföra pengar till mitt e-sparkonto via deras internetbank? Jag förstår att det bara går att hantera detta kontot via internetbanken, och att man inte kan gå till bankkontoret och sätta in pengar där.

Men jag undrar om andra personer som har internetbanken kan överföra pengar till mitt e-sparkonto via deras internetbank. Eller måste det vara ett "vanligt" privatkonto som är mitt vanliga lönekonto kopplat till mina kort?

Jag har försökt kontakta bankkontoret, men det har varit så lång telefonkö att jag inte hade lust att ägna hela lunchen åt att sitta med det. O på mail får jag inget svar.

Tänkte det kanske är ngn här inne som vet?

• Svar på tråden E-sparkonto - hur funkar det? Behöver svar snabbt tack!
  • BlomAnna
    othlucas skrev 2009-06-29 15:42:56 följande:
    Vi ska uppge ett kontonr dit våra gäster kan överföra pengar (om de vill) som vi önskar oss istället för "vanliga" presenter. Kan andra överföra pengar till mitt e-sparkonto via deras internetbank? Jag förstår att det bara går att hantera detta kontot via internetbanken, och att man inte kan gå till bankkontoret och sätta in pengar där. Men jag undrar om andra personer som har internetbanken kan överföra pengar till mitt e-sparkonto via deras internetbank. Eller måste det vara ett "vanligt" privatkonto som är mitt vanliga lönekonto kopplat till mina kort? Jag har försökt kontakta bankkontoret, men det har varit så lång telefonkö att jag inte hade lust att ägna hela lunchen åt att sitta med det. O på mail får jag inget svar. Tänkte det kanske är ngn här inne som vet?
    Man kan sätta in pengar på ditt e sparkonto genom att gå till banken med. Jag kan det åtminstone däremot kan inte du ta ut pengar från ditt e sparkonto på banken.

Lovar inte att det är så men så funkar min bank iaf ( har en fristående sparbank som är kopplad till Swedbank.) Har Swedbanks internetbank
  • rosarosen1

Tack för ditt svar BlomAnna!

Jag har swedbank. Hade varit super om det funkar, så slipper vi öppna fler konton, för tydligen kan jag inte öppna mer än e-sparkonto via min internet bank och jag har inte tid att åka ner till bankkontoret. Låter kanske knasigt men så är det, de har ju ganska begränsade öppettider.

fler som vet?

• Thewedding

Ja folk kan sätta in pengar på ditt e - sparkonto det har min pappa gjort och det var inga problem. Tror det är smidigare att göra det på nätet än att gå ner.

• agtiwi

Vi har ett e-sparkonto som de som vill får sätta in pengar på. De kan sätta in pengar genom att gå till banken eller göra det via internetbanken. Sen är det så att desto längre pengarna sitter på e-kontot desto mer i ränta blir det. För att ta ut pengarna är det bara att föra över dessa till tex ditt vanliga konto först via internetbanken. Det fungerar hur enkelt som helst. Känner du díg osäker så finns ju all information du behöver veta på swedbanks hemsida!

• rosarosen1

Absolut smidigast via internet!

Tänkte bara som så att just e-sparkontot bara var avsett för MINA ärenden och att ingen annan kunde sätta in på det. Att jag är tvungen att ha ett helt annat konto för att andra ska kunna sätta in.

Tack för ditt svar!

Thewedding skrev 2009-06-29 16:10:06 följande:
    Ja folk kan sätta in pengar på ditt e - sparkonto det har min pappa gjort och det var inga problem. Tror det är smidigare att göra det på nätet än att gå ner.
  • agtiwi

Men varför ska du ha fler som svarar samma sak när "problemet" redan är löst? Vill inte verka otrevlig, men det verkar konstigt.

• agtiwi

Hämtat direkt från swedbank:

e-sparkonto
    e-sparkonto är ett konto för ditt sparande som du öppnar själv och använder i internetbanken. Kontot finns bara tillgängligt för dig som är ansluten till internetbanken Privat. Med e-sparkontot får du hög sparränta och kan ta ut dina pengar fritt, utan begränsning av antal uttag.
    Så här fungerar e-sparkonto
    Du gör dina insättningar och uttag direkt i internetbanken. Här kan du också lägga upp de regelbundna överföringar du vill ha till och från ditt konto. Eftersom alla transaktioner visas i internetbanken får du inte några kontoutdrag skickade till dig via post. Räntan på kontot räknas från första kronan du sparar.

Eftersom du gör en stor del av arbetet själv via internet ger vi dig en högre ränta och bättre villkor än vad vi erbjuder på andra traditionella konton. Därför kan du till exempel inte koppla bank- och betalkort till ditt e-sparkonto.

Samverkande sparbanker kan ha andra tjänster och villkor. Kontakta din bank för mer information.

Råd och tips
    Du öppnar själv ditt e-sparkonto i internetbanken.
    Om du inte är kund i internetbanken kan du ansluta dig via telefonbanken eller ditt bankkontor.

Pris
    Räntan på e-sparkonto är för närvarande 0,15 %

Fria uttag gäller.

Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin.

• rosarosen1

Ok, tyckte inte jag kunde hitta just DEN informationen: om vem som helst kunde sätta in. Tack för ditt svar!

agtiwi skrev 2009-06-29 16:13:12 följande:
    Vi har ett e-sparkonto som de som vill får sätta in pengar på. De kan sätta in pengar genom att gå till banken eller göra det via internetbanken. Sen är det så att desto längre pengarna sitter på e-kontot desto mer i ränta blir det. För att ta ut pengarna är det bara att föra över dessa till tex ditt vanliga konto först via internetbanken. Det fungerar hur enkelt som helst. Känner du díg osäker så finns ju all information du behöver veta på swedbanks hemsida!
  • rosarosen1

sorry, jag missade ditt svar som du skrev igår, därför! Men nu har jag koll. Vill bara dubbelkolla. Jag förstår ju hur det funkar, vet att räntan är bra osv. Men som jag tidigare frågat så var det just om vem som helst kunde sätta in på mitt e-sparkonto.

Men nu vet jag, förlåt att jag verkar helknepig..kan lova att det är jag inte..bara ngt stressad inför bröllopet.

Tack alla!

agtiwi skrev 2009-06-30 09:49:33 följande:
    Men varför ska du ha fler som svarar samma sak när "problemet" redan är löst? Vill inte verka otrevlig, men det verkar konstigt.
  • agtiwi

Det är ingen fara! Du verkar inte helknepig! Ibland är det så svårt att uttrycka sig på rätt sätt på internet utan att det ska bli fel. Menade som sagt inte att vara otrevlig utan undrade bara rent allmänt, fast meningen i sig såg lite stöddig ut. Hoppas du inte tog illa upp..

• rosarosen1

det är lugnt, jag tog inte illa upp! Jag kan vara lite "tjatmoster" ibland, ville dubbelkolla allt. Tack igen, jag känner mig lugn nu och har meddelat gästerna kontonr.

agtiwi skrev 2009-06-30 10:14:30 följande:
    Det är ingen fara! Du verkar inte helknepig! Ibland är det så svårt att uttrycka sig på rätt sätt på internet utan att det ska bli fel. Menade som sagt inte att vara otrevlig utan undrade bara rent allmänt, fast meningen i sig såg lite stöddig ut. Hoppas du inte tog illa upp..
  • MochP2009

Nu vet jag att ni redan har fått svar på frågan om det går att sätta in pengar. Men jag har jobbat på Swedbank tidigare och tänkte förtydliga lite.

E-sparkonto är ett konto som vilket annat, det enda som skiljer dem åt är att Swedbank kallar dem E-sparkonto och säger att de bara hanteras via Internet.

Det är absolut inga problem att sätta in eller ta ut pengar på kontot från ett kontor, det är heller inga problem att öppna flera konton, eller koppla kort till dem heller. Även om kontoren i sina instruktioner inte skall göra det ovanstående, för att ni som kunder skall göra det själv.

Men i alla fall, tänk på det som ett helt vanligt konto! för det är vad det är, med lite bättre ränta som dock är konstant och inte ökar med tiden som någon skrev.

/P

• rosarosen1

Tusen tack för ditt svar!

MochP2009 skrev 2009-07-01 08:21:22 följande:
    Nu vet jag att ni redan har fått svar på frågan om det går att sätta in pengar. Men jag har jobbat på Swedbank tidigare och tänkte förtydliga lite.E-sparkonto är ett konto som vilket annat, det enda som skiljer dem åt är att Swedbank kallar dem E-sparkonto och säger att de bara hanteras via Internet.Det är absolut inga problem att sätta in eller ta ut pengar på kontot från ett kontor, det är heller inga problem att öppna flera konton, eller koppla kort till dem heller. Även om kontoren i sina instruktioner inte skall göra det ovanstående, för att ni som kunder skall göra det själv.Men i alla fall, tänk på det som ett helt vanligt konto! för det är vad det är, med lite bättre ränta som dock är konstant och inte ökar med tiden som någon skrev./P
  • aikidoaasa

Det kan du göra, åtminstonde om det är Nordea. Det har vi gjort tidigare så jag vet att det funkar.

Svar på tråden E-sparkonto - hur funkar det? Behöver svar snabbt tack!