inbjudan enbart till kyrkan
Hur skriver man en inbjudan till de gäster man bara tänkt bjuda till själva vigselakten???
Hur skriver man en inbjudan till de gäster man bara tänkt bjuda till själva vigselakten???
Jag har typ samma problem.. vill sära på vigseln och festen (vigseln för familjen utomlands, fest för vänner hemma). Så jag puffar på denna tråd!
puffar.....
Vi fick en sådan inbjudan en gång, där det stod något i stil med "Välkommen att närvara vid vigseln mellan X och X..." Senare stod det "Därefter bjuds närmaste familj till bröllopsfest i...".
Vet inte om de hade två typer av inbjudan så att det var tydligare för de personer som väl var inbjudna även till festen.
Jag är skeptisk till att bjuda till enbart vigsel. Jag skulle ha annonsert i lokaltidningen + spritt det från person till person om jag körde ett sådant upplägg.
Vi har bjudit alla på fina inbj.kort att "övervara vigseln mellan X och X. Efter vigseln inbjuds familjen på "herrgårdsmiddag" "osv. osv. Utan osa eller klädkod då vi menade att bara bjuda in till kyrkan och sas annonsera till vigseln genom detta sätt för vännerna som annars inte skulle kommit till kyrkan. Det kändes viktigt för mig att ha fina inbj.kort då vi hade vid planeringens början tänkt att ha fest 3 v efter bröllopet för vännerna, men det alldeles nyligen blev klart att det inte blir av.
Och jag tyckte vi hade kontroll-läst inbjudan och syftat rätt, genom att skriva "efter bröllopet inbjudes familjen till..." men vi upptäckte ikväll att man kan tro att det är den inbjudna familjen som ska på herrgårdsmiddag! Fn! Hur göra nu? Ringa runt? "Hej! Du, by the way, du är INTE inbjuden på herrgårdsmiddag...." Låter lite beige, inte sant???
Så gör inte som oss! Skriv släkten (låter ruggigt opersonlig när jag pratar med famijen varje dag, men närmaste familjen är bättre!)
Prata med dem istället.
Säg att ni skulle bli glada om de kom till kyrkan.
Hej! vi gjorde det lite som en hälsning och skrev typ:
Hej! Som ni kanske redan har hört gifter vi oss den XXX och vi tycker det skulle vara roligt om ni vill komma till kyrkan och bevittna vigseln!
Vigseln kommer äga rum i XX Kyrka kl: XX
Varmt Välkomna!
Tror inte detta kommer uppfattas som en inbjudan till hela alltet - våra bekanta bor inte direkt inom samma "lokaltidningsradie" så den idén var jättesvår - tror inte så många skulle uppmärksamma det så detta passade oss bättre. Många som får denna hade nog gärna kommit till kyrkan men med tanke på ett visst svensk syndrom drar sig nog en del för det endå, men kommer det en lite inbjudan se de ju att vi tycker det är kul att de kommer ;)
lycka till alla