Hur gör man rent stämpeln som man använt?
Har nu använt stämpeln, men hur får man bort "limmet" eller behövar man inte ta bort det?
Sen en annan fråga, hur får jag embossingpulvret att fästa?
Har nu använt stämpeln, men hur får man bort "limmet" eller behövar man inte ta bort det?
Sen en annan fråga, hur får jag embossingpulvret att fästa?
ingen som vet?
Tvätta stämpeln med fuktad trasa/svamp med lite diskmedel. Tryck stämpeln mot trasan som när du stämplar tills den är helt ren se till att inga rester torkar in.
Du måste ha en värmepistol avsedd för embossing och värma pulvret med så att det smälter (det är ju små plastkulor) kolla i mitt galleri jag har embossat...
hon som jag handlade utav idag sa att jag kunde värma över brödrosten, men det gick ju sådär, för det blev ju avskaft sedan, hur mycket kostar en värmepistol då?
Embossingpistolen ligger på ungefär 250-300,-, men vissa ställen lånar även ut. Iaf Stämpelfabriken i Malmö. Det finns bra rengöringsmedel till stämplar att köpa i välsorterade scrapbookingaffärer.
brödrost funkar nog sådär ja, rekomenderar varmt en värmefön
panduro har en vet jag, nga hundra kostar dem nog. har också embrossat på våra kort (mitt galleri)
om du gör rent stämplen med en gång, så räcker det oftast med varmt vatten och sen torka av den med papper..
Det funkar faktiskt väldigt bra med en vanliga varmluftspistol så länge man har den på lägsta värmeinställningen. Jag köpte en varmluftspistol för 80 kr och den har funkat toppen
AlaM
vart köpte du den för 80 spänn? Lät ju kanon
Jag köpte min på Gekås i Ullared vilket är lite opraktiskt om man inte är där i något annat ärende. Men den fanns på nätet också för 90 kronor. Kommer inte ihåg exakt var det var, kan ha varit Jula eller Claes Ohlsson. Men du kan ju söka på någon prisjämförelsesajt :)
Jag har använt min killes värmepistol, som han själv har i garaget till färg/lack eller vad han nu gör... Den blir jättevarm så det går fort som attan att smälta embossingen. Det går jättebra men testa först på ngt skräppapper.
Tex www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
Innan jag kom på att han hade den så använde jag spisplattan, på högsta värmen. Det var lite mekkigt men det gick. Det gäller bara att röra på pappret jämnt o bra och försöka hitta hur nära man skulle vara.
Om du inte får rent stämpeln så finns det särskild stämpelrengöring på tex Panduro.
jag testade ju som sagt över brödrosten, men ska då pulvret vara neråt eller ska man "bränna" under?
Praktiskt att jag ska till ullared om 2veckor
Jag tycker det funkar bra att värma över brödrosten. Fast det gäller att inte värma för länge, för då försvinner 3D effekten. Och sen så får man ju värma på undersidan av pappret till skillnad från varmluftspistolen som man värmer ovanifrån med. Jag tycker det verkar som att vissa embossingpulver ger mer 3D effekt än andra, oavsett vilken härdningsmetod man använder. Likaså är vissa stämpelfärger svårare att få bort från stämpeln än andra. Konstigt nog så lämnar min vattenlösliga stämpeldyna mer rester än min vattenfasta...
jag hade ca 10-15 sek o brände underifrån..men tyckte att pulvret ramlade av lite sedan, o det går ju inte, har jag tagit för lite lim då kanske?
Har man fel sorts stämpel, så torkar de för snabbt och funkar därför dåligt till embossing. Jag rekommenderar att man tittar efter på stämpeldynan att den funkar till embossing!
har köpt en stämpel på panduro som är för embossing, "embossing stamp pad, clear" står det på den.
Vi har induktionshäll så jag kan inte bara sätta på plattan utan att ha något på den.
Hon i affären sa att man skulle se hur det sälte, men det gjorde inte jag, får väl försöka några ggr till kanske
Finns rengöringsmedel på panduro
Jag höll pappret upp o ner över spisen. Innan jag gjorde det skakade jag av det överflödiga pulvret, det blir ju alltid lite mer än vad som fastnar i "stämpelkladdet".
Det kanske är för tjockt papper så att värmen inte går igenom ordentligt när du har pappret mot värmekällan?
Bäst är att skaffa dig riktiga verktyg. Det är bättre att du investerar i en embossing-pistol än en vanlig värmepistol då en vanlig värmepistol är mycket varmare. Var bor du? Bor du i Stockholm kan du få hjälp om du vill.