• ANToM

Sommarblommor på våren..

Hej alla ni som har koll!

Jag ska gifta mig i mitten av maj nästa år och jag känner mig osäker på om "mina" blommor har kommit då. Jag vill ha "vanliga" blommor att dekorera med som tex förgätmigej och prästkragar..

Ni som vet; kan man få tag i dessa blommor hos floristen redan i maj?

De brukar väl annars inte slå ut förrän i juni?

• Svar på tråden Sommarblommor på våren..
  • allehanda

VAR någonstans i Sverige?

• allehanda

Tyvärr där är jag kass, i södra skåne kan du se förgätmigej blomma i slutet på april men här skulle man nog inte komma på tanken att köpa den blomman hos en florist åtminstone inte där jag bor( står i trädgården som ogräs).

• ANToM

Jaa, jag undrar om den inte blommar i maj här uppe ändå..

Men jag har också hört att de som växer vilt inte är så kraftiga utan slokar ganska fort så jag måste nog prata med en florist ändå.. Hmm..

• 20th century fox

är det början eller slutet på maj? Jag tror inte det är några problem fast förgätmigej kan va rätt dyr hos floristen...
    Förgätmigej blommaade i maj i stockholm i år i alla fall (mitten och slutet). Kanske du har i trädgården eller har nån snäll granne/släkting du kan få plocka av för en liten slant?
    Prästkragar måste du köpa hos floristen i maj för de blommar ju nu ute. Annars har du liljekonvaljer i maj med att plocka, eller syrener.

• passionsblomman

Faktum är att förgätmigejen redan riskerar att vara försent för hos floristen medan prästkragar är lugnt.
    Generellt kan man säga att blomsterbranschen ligger en säsong före naturen. Får du tag i förgätmigejen, så är den nog inte så billig, som redan nämnts, medan prästkragarna ligger jättebra i säsong.
    Det spelar ingen roll vart i landet du bor i det fallet, då alla snittblommor är odlade.

• ANToM

Ajaj då.. Får nog förlita mig på att hitta "egna" Förgätmigej i trädgården då..

Men annars.. Hur långt i förväg brukar man beställa blommor och buketter egentligen? Jag trodde att jag var ute i god tid!

• passionsblomman

Det är ganska olika bland butikerna vad man har för system.
    Vissa butiker gör oerhört många bröllop och där kan man behöva komma tre månader innan för att helt enkelt få plats för konsultation och ens beställning.
    (har haft lördagar då jag varit med och levererat 11 bröllop i en och samma butik)

Andra har få brudbinderier och man behöver kanske bara komma ett par veckor innan.

Rent beställningsmässigt så vill man gärna lägga det som ska förbeställas veckan innan det sak komma, dvs sådär tio dagar i förväg, så det inte blir några hastverk.

Men sedan är det ju också så att ju mer man vill ha hjälp med, desto tidigare ska man gå dit.

Vill man ha mycket inspiration och hjälp i dukningen tex, så kan det vara vettigt att gå längre i förväg.

ANToM skrev 2009-07-01 09:04:18 följande:
    Ajaj då.. Får nog förlita mig på att hitta "egna" Förgätmigej i trädgården då.. Men annars.. Hur långt i förväg brukar man beställa blommor och buketter egentligen? Jag trodde att jag var ute i god tid!
  • ANToM

Oj, det här är ju jättesvårt!

Enligt vissa här är jag redan ute för sent om jag vill ha förgätmigej, men det är väl som du säger att vissa florister har mer "fullt upp" än andra. Det tråkiga är bara att jag ju inte har en aning om vilka som har fullt upp..

Tänkte bara kila ner till "vår" blomsterhandel och kolla när det närmar sig...

passionsblomman skrev 2009-07-01 11:21:12 följande:
    Det är ganska olika bland butikerna vad man har för system.Vissa butiker gör oerhört många bröllop och där kan man behöva komma tre månader innan för att helt enkelt få plats för konsultation och ens beställning.(har haft lördagar då jag varit med och levererat 11 bröllop i en och samma butik)Andra har få brudbinderier och man behöver kanske bara komma ett par veckor innan.Rent beställningsmässigt så vill man gärna lägga det som ska förbeställas veckan innan det sak komma, dvs sådär tio dagar i förväg, så det inte blir några hastverk.Men sedan är det ju också så att ju mer man vill ha hjälp med, desto tidigare ska man gå dit.Vill man ha mycket inspiration och hjälp i dukningen tex, så kan det vara vettigt att gå längre i förväg.
  • passionsblomman

Alltså, förgätmigejen eller ej bestäms ju av när datumet för vigseln ligger årstidsmässigt. Det hade inte hjälpt att du var ute i bättre tid, det är inte där problemet ligger, uatn att bröllopet står i fel årstid rent säsongsmässigt.

Beställningsmässigt så behöver man 7-10 dagar på sig som florist så man hinner få hem blomman i fråga, så det är inte det som är svårigheten.

Dessutom ska du inte ge upp din förgätmigejtake innan du bett din florist kolla upp det med sina leverantörer.

• ANToM

Tänker absolut inte ge upp :)
    Ska ta och gå ner och prata med dem och höra ifall de kan hjälpa mig..

Tack för alla svar!!

Svar på tråden Sommarblommor på våren..