• CeciliaA

Vilken är den bästa Grekiska ön enligt dig?

Som rubriken lyder, vilken är den absolut bästa ön, motivera gärna varför och ja man får bara välja 1 ö, sen får man gärna redovisa fler i sitt svar men bara en kan vinna för varje person =)

Detta ska bli spännande....

• Svar på tråden Vilken är den bästa Grekiska ön enligt dig?
  • Cackis

Amorgos - utan tvekan!!! I ö-gruppen Kykladerna. Går ingen charter dit, så det är båt som gäller

Fritt från värsta turismen, häpnadsväckande vackert, genuint, bra restauranger, fantastiska klippbad - och bra och billiga boenden.

• 7277

Jag bara måste rekommendera Kefalonia... Så romantiskt litet och superbra... Ha en härlig resa oavsett vart du åker. Grekländ är underbart...

• AnnaochHåkan

Kefalonia!!
    Var där för många år sedan, men har hört positivt från folk som varit där på senare år också.
    Dessutom har en del "riktiga" greker som jag varit i kontakt med lovordat ön!

• jojoånick09

Samos,underbar bergig ö med väldigt fina vyer,
    bodde i en liten pitoresk fiskeby som hette kokkari.. pythagorion var också jättefint där fanns utelivet och sevärdigheter,samos stad "huvudstaden" där fanns alla affärer,restauranger,uteställen... men ingen direkt bad då man fick ta sig med bil för närliggande badplatser.
    att hyra bil är en rekomendation som jag och min brorsa gjorde,var ute en hel dag superbra!!

• Paljetten

Håller med Cackis, Amorgos är outstanding om man är ute efter fantastiskt klarblått vatten, god mat och inte så mycket turism.
    Filmen Det Stora Blå spelades in här. Åhh vad jag längtar dit nu!

• sissi1985

Thassos helt klart! Var där för tre veckor sedan, och är bland det finaste jag sätt! helt upp över öronen kär i denna vackra ö!
    Den är mkt grön, kuperad och har ett fantastiskt klart vatten!
    Byn Skala potamias är super romantsik, små tavarnor precis längs vattnet, och då menar jag precis vid vattnet!

Kefalonia är oxå oerhört vackert, men ligger inte lika varmt om hjärtat! ;)

ÅK DIT!

• Det stora Blå

Beror på . . .

Santorini och Mykonos är vacker lyx.
    Skiathos är läcker.
    Samos är "rolig".
    Zakynthos har fina stränder.
    Kreta har allt.
    Parga och Patmos är romantiskt.

Men, nu drar vi till Portugal!

• Hawaiiii

Egina-lugnt och stilla..
    Lefkas-fina stränder, bra restauranger
    Korfu-party
    Naxos- helt outstanding! Enda ön jag skulle återvända till. Fantastiska stränder!!!

• Det stora Blå

"Hawaiiii"
    Korfu har också ett italienskt stuk.
    Kos är också party (och Zakynthos).
    Naxos blev vi besvikna på, dyrt och turistigt.
    Karpathos liten ö och ganska trist.
    Hydra en pärla.

• Hawaiiii

Ja, det var riktigt dyrt på Naxos... och alla champagnedrinkarna på Banana beach club bidrog nog en hel del :) Men fortfarande bäst!
    Det stora Blå skrev 2009-07-05 12:33:43 följande:

"Hawaiiii"Korfu har också ett italienskt stuk.Kos är också party (och Zakynthos).Naxos blev vi besvikna på, dyrt och turistigt. Karpathos liten ö och ganska trist. Hydra en pärla.
  • Ellani

Hur har ni tagit er till amorgos?
    Googlat lite på det men hittar ingen som tar mig dit
    Vi funderar på att åka redan i sept, med våra föräldrar & en dotter som då är 10 mån.
    Andra bra tips? Thassos är vi lite inne på, lika så Antiparos

• älskarlivet

Samos helt klart! en underbar och vacker ö!

• wildalila

Håller med Hawaiii.. Naxos e gryyymt=)) Absolut det mysigaste stället i grekland

• Hubba

Håller oxå med Hawaiii...
    Naxos är överst på listan...
    Ios har en fantastisk strand..
    Skiathos har många fina stränder...
    Santorini var fascinerande men dyrt...
    Paros var mysigt...
    Antiparos var oxå vackert men mycket nakenbadare...

• Cackis
    Ellani skrev 2009-07-08 22:25:37 följande:
    Hur har ni tagit er till amorgos?Googlat lite på det men hittar ingen som tar mig dit Vi funderar på att åka redan i sept, med våra föräldrar & en dotter som då är 10 mån.Andra bra tips? Thassos är vi lite inne på, lika så Antiparos
    Det går ju ingen charter, så det är båt som gäller. Antingen hela vägen från Aten, vilket tar lååång tid. Eller så Blue Star-färja från Santorini, eller den mindre färjan Express Skopelitis (Skopan kallad).

Färjor söker du här:
    www.dopoteatro.com/home.html

Annars så rekommenderar jag att du kikar in på den i särklass bästa Greklandssajten: kalimera.se. Där finns också ett suveränt forum.
  • Cackis

Oops: postade helt fel länk till färjorna, haha!
    Denna gäller, och ingen annan!!
    www.gtp.gr/

Svar på tråden Vilken är den bästa Grekiska ön enligt dig?