• EhjärtarE

Billiga färska rosenblad?

Vi har tänkt ha rosenblad som gästerna ska kasta på oss när vi kommer ut ur kyrka. Grejen är den att vi har liten budget och att köpa massor av rosor blir väldigt dyrt. Så jag undrar om något har något tips? Vad blir billigast?

Jag läste att någon tipsade om att man kan fråga om floristen kan lägga undan rosor som inte går att sälja, men kan man verkligen göra så?

• Svar på tråden Billiga färska rosenblad?
  • Hemlig2009

Vi beställde rosblad från floristen. Billigt var det inte direkt men de såg dock ganska nya ut. Vi beställde till 50 personer tror jag och det gick på 550 kr.

• passionsblomman

Man ber floristen att fixa fram konfettirosor och är tydlig med att det inte gör något om det är sekunda kvalite.
    Beror helt på vem du går till vad de har samvete att ta betalt OCHH på vad ho n lyckas få tag på.
    Man brukar få köpa in billigare sådant som grossisterna råkat ta hem för mycket av eller som inte är så nytt.

Det som blivit för gammalt i butikerna är ofta brunt och äckligt, så det är inte det man i första hand tar. Det brukar vara en väsentlig skillnad i ris iallafall, på att köpa helt prima rosor.

• Mlle M

Jag kopte buntar hos floristen med fardigpackade mindre rosor, typ bensinstations-rosor eller matvarubutik sedan klipptes de sonder.

• passionsblomman

Ja, det är typ så jag menar, fast de kan fixa fram särskilt till dig också.

Mlle M skrev 2009-07-02 12:42:30 följande:

Jag kopte buntar hos floristen med fardigpackade mindre rosor, typ bensinstations-rosor eller matvarubutik sedan klipptes de sonder.
  • EhjärtarE
    passionsblomman skrev 2009-07-02 12:40:42 följande:
    Man ber floristen att fixa fram konfettirosor och är tydlig med att det inte gör något om det är sekunda kvalite.Beror helt på vem du går till vad de har samvete att ta betalt OCHH på vad ho n lyckas få tag på.Man brukar få köpa in billigare sådant som grossisterna råkat ta hem för mycket av eller som inte är så nytt.Det som blivit för gammalt i butikerna är ofta brunt och äckligt, så det är inte det man i första hand tar. Det brukar vara en väsentlig skillnad i ris iallafall, på att köpa helt prima rosor.
    Okej, det låter ju bra. Men vad kan det tänkas kosta då (ungefär!) till 30 personer?
  • passionsblomman

Om de räknar typ en ros per skalle så beroende på storlek på rosen kanske 10 kr/st för större och 5 för mindre kanske. Jag har jättesvårt at äsäga generellt, för det skiftar verkligen över landet. Men det ska inte behöva kosta mer än 300 iallafall.

• Hedebris

glöm inte att kolla så det är tillåtet med äkta rosenbland med kyrkan. för oss var det inte det pga rosenblad lätt missfärgar golv/stenar

• Hemlig2009

Vi fick absolut inte kasta inomhus utan detta var istället för ris utanför.

• EhjärtarE

Nu har vi pratat med floristen. Det skulle kosta max 200 för rosenblad till 30 personer! Det är jättebra, det är typ billigare än om vi skulle köpa billiga rosor och plocka av själva! Tack för tipset Passionsblomman!

• passionsblomman

Strålande!

EhjärtarE skrev 2009-07-07 12:06:44 följande:
    Nu har vi pratat med floristen. Det skulle kosta max 200 för rosenblad till 30 personer! Det är jättebra, det är typ billigare än om vi skulle köpa billiga rosor och plocka av själva! Tack för tipset Passionsblomman!
  • drömland

Jag hade gått till torget och köpt billiga rosor och plockat själv. kostar ju typ 50 spänn för en bukett...

• EhjärtarE

Ja, fast det blir fyra buketter och jag vet inte riktigt om det räcker... dessutom finns det inget torg som säljer rosor här...

Svar på tråden Billiga färska rosenblad?