• drömland

Stark längtan och önskan...

Är sedan maj förlovad med min älskade. Vi har varit tillsammans i fem år och längtan efter bröllop och barn är stor. Som förlovade längtar vi båda efter ett bröllop, helst nästa sommar... Men, då bara en av oss har en fast inkomst tror jag att det blir svårt för oss att få ihop pengar till nästa sommar. Och ja, jag vet att man kan ha jättefina budgetbröllop, och vi har inte tänkt oss något jättefancy men vi har stor familj, och många vänner som vi vill ska komma... och gäster, hur älskade de än är så kostar de en slant

...längtan efter barn finns också här, mer närvarnade än nånsin då det verkar vara babyboom i vänkretsen...

åh, vad jag önskar och längtar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 11:14
    Jag var så lycklig och glad, vi bestämde oss för att försöka få ihop det redan nästa sommar... efter att ha kollat på var vi vill ha festen och mat och så inser jag att vi nog inte kommer hinna spara. Vi skulle behöva spara 7000 kr i månaden, vilket känns som omöjligt... Nu får vi se vad som händer...

• Svar på tråden Stark längtan och önskan...
  • AlaM

Försök göra så mycket som möjligt själva. Genom att göra all mat själva kommer vi komma undan med 8000-10 000 på maten. Vet hur det är. Vi är också bara en med fast inkomst. Visserligen pluggar jag, men eftersom vi inte bor ihop går det mesta av mitt studiebidrag till levnadskostnader.

Men det går. Vi hade från början planerat ett bröllop för ungefär 30 000 men har nu insett att vi kunde spara mycket mer än vi trodde så eventuellt kommer vi ha råd att lägga mer om det behövs.

• Lovecats

Ni skulle ju faktiskt kunna höra er för om folk skulle kunna tänka sig att göra ett knytkalas åt er, istället för att ge presenter. Då kan ni ändå få lite lyx, samtidigt som ni får avlastning. Undvik kuvertavgift och se denbegränsande ekonomin som en inspirationskälla, inte ett hinder.

Lycka till!

• drömland

Vad gulliga ni är! Jag är också student, så en liten liten inkomst har jag, även om i stort sett allt försvinner i räkningar... haha.

Vi är båda av tron att det är bättre att spara tills man känner sig nöjd, eller hur jag ska uttrycka mig, än att ta ut kuvertavgift och annat.

Just nu går tankarna till att vänta till sommaren 2011, men det är ju sååå låååångt dit...

• AlaM

Vi kommer ha vårt bröllop i februari. Jag kan ju höra av mig då om vad vi sparade in på. Vi vill ha ett fint bröllop som är som vi önskat men tror att det går att få även för en mindre budget. Man får bara vara lite mer noggrann med var man köper saker och jämföra priser fram och tillbaka och utnyttja sina vänner lite grann till vad de är bra på :)

• Alla Hjärtans Dag

Hej hej.
    Jag vet själv att det kostar med bröllop..då vi gifte oss i Feb-09...
    Det vi har erfarenhet av idag och som är ett bra minne för oss och andra är det...SNÅLA INTE PÅ MATEN. Dra ner på bling bling o jox hitan o ditan.. Dekorera sparsamt o enkelt på borden.. låna ihop linnedukar från bekantingar tex..gästerna kommer ihåg dukningen i några månader..men maten..det sitter djupt i huvudet. Det är det som folk pratar om längst..även om man går på andra typer av kalas/fester.

Ja..bara några rader från en glad fru.

• drömland

Jag erkänner att jag blir lite puffad av att läsa era kommentarer. Det gör gott i själen om ni förstår...

Tips och sånt är så klart varmt välkommna, men både jag och min blivande har nog en ganska tydlig bild av vad vi vill ha... men vägen kan ju förändras...

• drömland

Lite lycklig, ikväll har jag och prinsen pratat... vi ska försöka satsa på nästa sommar. Åh vad jag är kär å galen!

• EhjärtarE

Vi är båda studenter och har lyckats spara ihop våra 30 000 på ett år Det går! Men det handlar så klart om vilket sorts bröllop man vill ha, vårat är varken stort eller lyxigt, men ingen av oss tycker speciellt mycket om stora och lyxiga saker...

Appropå mat så ska vi servera tre sorters kallskuret, potatisgratäng, sås, sallad, bröd och exotiska frukter. Inte speciellt lyxigt, men väldigt gott! Detta kostar 80:-/person. Genom att beställa från ica kommer vi komma undan med knappt 3000 kronor för maten.

• drömland

Oj det var verkligen billigt. Min M2B vill nog helst ha 3 rätter, men jag tror vi kan klara det. Just nu lever jag i alla fall i ett lyckorus, vi ska iallafall försöka få ihop det... Hinner vi inte spara tillräckligt väntar vi till vi känner att det blir som vi vill ha det...

• drömland

7000 kr i månaden, det hinner vi nog inte spara...känns som att vi får vänta...*suck, igen*

• wiii

oj..7000 i månaden? så ni räknar med att det kommer kosta minst 70 000?
    vad är det som gör att det drar iväg så?

• drömland

Det är maten och lokalen som drar iväg, om man ska gå efter priset på deras hemsida...

Vi väntar hellre för att få det som vi vill ha det, samtidigt som vi båda längtar efter att det.. för mig är 2011 långt bort...

Svar på tråden Stark längtan och önskan...