• Söderlundskan

Betalar ni för er tärnas/marskalks kläder?

Alltså, hrmm, jag undrar ju om ni betalade för ert brudföljes kläder o dyl??
    Vi har inte riktigt budget för o handla kläder åt brudfölje, även om jag gärna skulel vilj aha en tärna, men saken är ju då den,,kan man be en vän vara tärna, men betala sina egna kläder?? Eller bättre att bara låta bli??
    Läste på nåt ställe att det är en hedersam uppgift lr va det stod att vara tärna, men jaa.. Alltså, jag tänker om tärnan inte ska ha några "speciella" kläder..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Betalar ni för er tärnas/marskalks kläder?
  • Pumpkin

Nix, vi betalade inte deras kläder. Vi hade "krav" på färg (inom bröllopets färgtema) och till viss del form (tärnans klänning), men annars fick de välja rätt fritt. Marskalken kom i kostym (doh! ) och tärnan köpte en jättesöt festklänning.

• FiaoJonny

Vi betalar våra två tärnors kläder men hade låg budget på det. Lyckades hitta på nelly.se så jag betalade 800 kr för båda klänningarna.

Marsalkens kläder fixar han själv, kostym är för dyrt och sedan har han redan en och kunde använda den.

Jag tycker att det är helt upp till var och en. Ser inget fel med att låta tärnorna själva köpa kläderna, men tycker kanske då att man inte har lika mycket att säga till om kring hur de ska se ut eftersom det är deras pengar. Sen kanske man inte ska be dem klä sig i värsta långklänningen då heller, de går ju loss på ett par tusenlappar i alla fall.

• fru okt

Tycker inte det är ngt fel att låta tärna eller bestman betala kläderna själva ifall man inte har några större krav på kläderna (jag menar de ska ju hur som helst ha kläder på sig)
    Men vill man ha speciella kläder eller att bestmannen oxå ska ha typ frack då tycker jag det hör till att man betalar deras kläder.

Har själv varit tärna en gång och bruparet hade inga som helst krav på min klänning, däremot valde jag en i bröllopets färgtema för att jag VILLE det. (färger var rosa, och jag är verkligen en rosa-tjej )

• Panzerfaust

Vi betalar marsalkarnas slipsar som en gåva för att de ställer upp.

Tärnorna får ett varsitt halsband samt tärnbuketter, thats it.

• Söderlundskan

ja men va skönt, för det skulle ju kännas fint att ha en tärna o marskalk där framme med en =)

• ToastmasterMarie

Vi har sagt att vi betalar max 2000 kr till tärnan och 1500 kr till bestmanen så får de spendera detta hur de vill med kläder och frisyr mm. Blommor ordnar vi.

Tärnan valde att använda 2000 kr till en del av en kläning (3600 kostaden jag hade inga krav det var hon själv som ville ha just den kläningen) och kommer vara med mig hos frisören och själv betala uppsättning och smiknning. Hon betalade även resterande av kläningen och skorna själv.

Bestmanen valde att använda pengarna hyra kläder som är samma som min m2B, vet inte ännu vad de ska iväg nästa vecka och prova. Troligtvis kommer han hamna på ca. 800-1000 kr.

• Skogsälvan

Nej. Har som önskemål att de håller sig innom färgtemat, det är allt, och de hittade ett jättefint tyg på Jysk för 199:-/5 m.
    Marsalkarna får ha vanlig kostym, det är ok med oss.

• Goldi

Nej mina tre tärnor fick köpa sina klänningar själva bestman med. Men jag har köpt smyckena till mina tärnor och det ska dem få som pressent

• Söderlundskan

Jag har pratat med min blivande tärna nu =) Känns toppen!! hihi

• missdrak

Vi betalade halva klänningen

• Romantiska lilla jag

vi har tänkt att betala för tärnans kläder, om budgeten tillåter det. Detta främst för att tärnan tyvärr inte har råd och jag vill inte att hon ska oroa sig alls över pengarna utan bara ha kul under bröllopet!

• Söderlundskan

jaa, alltså hade vi kunnat hade jag självklart o mer än gärna bet. hennes klänning, men jaa.. vi bestämde så snabbt at vi skulle gifta oss nu hihi så budgeten tillåter ju inte det, men pratade med henne o det va inga problem =) Tänk vilka underbara vänner man har =)

• FruLjungberg

Japp vi ska betala tärnans klännign då vi bestämmer vad hon ska ha. sen får hon göra vad hon vill med klänningen sen.

• Taaanja

Vi betalar mina tre tärnors klänningar ( 1700:- /st) och min killes bestman och vår toastmasters kläder ( 2000:- / st). De kunde tänka sig att betala själva, men vi ville betala detta för att de hjälper till med allt.

• ElMac

De får betala själva då vi inte har några krav på hur de ska se ut. Hade jag däremot haft krav så hade vi givetvis betalt.

• Månljus Sthlm

Vi betalar våra tärnors klänningar eftersom vi ville bestämma färg och stil på dem. Jag tycker inte man kan förvänta sig att tärnorna ska betala om de inte själva får bestämma vilken klänning de ska ha. Sen betalar vi tärnbuketterna men tärnorna får själva stå för hår och ev. smink.

• guldlockm

Vi har betalat tärnklänningarna, även fast mina tärnor gärna ville betala dem. Tycket att det känns roligt med tanke på hur mycket hjälp man faktiskt får av dem, de är välinvesterade pengar tycker jag.

• Lakritsbåten

Vi betalar bådas kläder. Tärnan har fått välja modell och färg själv (efter samtal om inriktningen). Best manmatchar brudgummen, dvs vi har valt

Svar på tråden Betalar ni för er tärnas/marskalks kläder?