• Kharma

Borgelig/profan ceremoni i kyrka

Hejhopp

Kyrkor är ju himla fina byggnader och jag vet att jag får gifta mig i kyrka trots att jag inte är medlem av svenska kyrkan.

Eftersom jag omöjligt kan lova "inför gud och denna församling" någonting överhuvud taget så ställer jag frågan; Får man hålla borgerliga/profana vigselceremonier i kyrkor/kapell?

• Svar på tråden Borgelig/profan ceremoni i kyrka
  • passionsblomman

Om vare sig du eller din blivande är medlemmar kostar det pengar att vigas i kyrkan och det är heller inte säkert att ni beviljas att vigas där.

Det lär finnas vissa kyrkor som eventuellt hyr ut sina lokaler, men det är inte vedertaget, och kostnaden varierar.

• anne på grönkulla

Nej.

Kharma skrev 2009-07-03 17:54:43 följande:
    Får man hålla borgerliga/profana vigselceremonier i kyrkor/kapell?
    Det kan finnas enstaka privata eller avkristande lokaler som tillåter detta, men en kyrka som fungerar som kyrka i Svenska kyrkans regi kan inte användas så.
  • nano86

Tror att det är mer troligt att kapell kan hyras.

Vissa kyrkor hyr ju ut sina lokaler till tex konserter och då är tycker jag att det låter möjligt att hyra det för ett borgligt bröllop men räkna med att det kan kosta då.

• Aleta

Jag tror inte att man får ha en borgerlig ceremoni i en kyrka som används.
    Det var ju något fall i Stockholm för inte så länge sedan där ett par gifte sig borgerligt i en kyrka. Jag har för mig att den som sa OK trodde att de hade med sig en egen präst, inte borgerlig vigselförrättare.
    Det blev något slags efterspel inom kyrkan, man jag vet inte vad som hände sedan. Vi får väl hoppas att ingen blev av med jobbet eller så. Förbjudet var det i alla fall.

• Kharma

Tack för svaren!

Då vet jag

• shakynose

Finns en kyrka i centrala Stockholm som är avhelgad. Skeppsholmskyrkan. Den borde du kunna få använda!

• Jeez

Det finns inomkyrkliga regler i Svenska kyrkan som säger att man inte får ha ickereligiösa ceremonier där, alltså går det inte.

Vad gäller andra samfund eller kyrkorum som inte ägs av Svenska kyrkan kan andra regler gälla, men de flesta är ju överens om att en kyrka är tillägnad just bön och tillbedjan och då rimmar det illa att där ha ceremonier som är profana. En konsert kan ju spelas till Guds ära och är dessutom inte något "istället för något där det finns ett kristet alternativ".

Svar på tråden Borgelig/profan ceremoni i kyrka