• lillefrejennr1

Äktenskapsförord om kontantinsats i hus

Jag och min sambo ska gifta oss snart. Han vill skriva äktenskapsförord om sin kontantinsats i huset han gjorde för 3 år sen när vi köpte huset. Kontantinsatsen gjorde att vi slapp topplån och fick då lägre boendekostnad.
    Grejen är den att jag tjänar betydlig mer än honom och utan min lön hade vi kanske inte haft råd att köpa huset överhuvudtaget. Vi delar lika på alla inkomster som vi har nu.
    Nu när han vill skriva äktenskapsförord om kontantinsatsen vill jag en del av de pengar jag tjänar mer än honom till att spara för att också ha en buffert en gång om vi nu skulle skilja oss. När jag sa detta håller han inte med mig.
    Jag tycker som så att när man gifter sig delar man lika (vi har dessutom 2 barn)och blir väldigt sårad när han tycker vi ska skriva äktenskapsförord.
    Nån annan som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Äktenskapsförord om kontantinsats i hus
  • anne på grönkulla

Äktenskapsförord i sig är väl inget problem, men det låter ju som att ni skulle behöva gå igenom er ekonomi gemensamt och fundera på vad det betyder för er gemensamt. Syn på ekonomi är en rätt avgörande faktor för ens gemensamma liv. Kanske kan ni boka in er för en genomgång med en jurist/rådgivare på er bank och prata ekonomi och sätta upp ett förord som passar just er situation utifrån den genomgången.

• Aleta

Jag tycker absolut att ni ska boka tid och prata med någon som kan det här. Ni måste båda vara överens och tycka att det känns bra. Ekonomi är en sådan där sak som kan ligga och gnaga på ett förhållande.

• anne på grönkulla

Vid närmre eftertanke kan jag lägga till nåt om våra erfarenheter - vi köpte lägenhet ihop innan vi gifte oss och då la min sambo (nu min man) större delen av kontantinsatsen, medan jag hade fast jobb, vilket väl var en förutsättning för att få lån och ha råd att betala varje månad. Vi äger den 50/50, likadant delar vi på lånen och betalningarna. Då skrev vi ett papper om att OM vi sålde utan att lägga pengarna i ett nytt gemensamt boende, dvs i praktiken om vi separerade, så skulle han ha rätt till en högre andel av vinsten som motsvarade vad han lagt in i kontanter.

Sen vi gifte oss har vi tyckt att äktenskapslagen/en vanlig bodlening skulle reglera det där och rivit pappret - men kanske är det en modell som kunde funka för er? Men oavsett det så är det viktigaste ju att NI är överens om den modell ni kan sätta upp - har man familj och boende ihop så måste ju alla vara ok med hur man hanterar pengar ihop.

• Pärlan2009

Jag kan förstå båda eras åsikter. På ngt sätt måste ju du kunna spara lite extra du också för en EV förändring i framtiden men samtidigt är det så att du med din högre inkomst ganska snabbt skulle ha möjlighet att få bra sparande om ni separerade medan han kanske inte har det.

Försök att släppa känslan av bli sårad och försök i stället räkna ut olika alternativ.

Som gammal banktjej - om ni har så olika inkomster så hoppas jag att du har ordentligt med försäkringar. Om du av ngn anledning inte skulle kunna tjäna så mycket som du gör idag så kan det vara svårare att vänja sig med lägre ink.

Lycka till!!

Svar på tråden Äktenskapsförord om kontantinsats i hus