• FruLjungberg

Kyrklig välsignelse av äktenskap, någon som gjort detta?

SKa nämligen genomgå en sådan sak i november. vad sägs och vad görs? är det tråkigt?

Jag vet att löftena inte sägs mne kna inte prsäten typ säga " Lovar du att FORTSÄTTA att älskar ..... i nöd och lust osv?

ring byte vet jag att man har.

hur lågn tid tar det? kan man gå in i kyrkan som de gr vid en vanlig vigsel?

• Svar på tråden Kyrklig välsignelse av äktenskap, någon som gjort detta?
  • Jeez

Tråkigt behöver det absolut inte vara. Det tar ungefär lika lång tid som en vigsel, ca 25-35 minuter, beroende på solosånger och antal psalmer etc.

Hur menar du med "att gå in som de gör vid en vanlig vigsel"? Om du menar det gängse att ni går in tillsammans -så absolut ja. Om du menar att bruden går in med sin pappa -så är det upp till varje präst: även om bilden blir ännu knepigare (för dem som är emot det) när man faktiskt redan är gifta...

• FruLjungberg

ja jag menade gå in med brudfölje osv.

• Jeez

Att ha med tärnor och marsalkar brukar vara okej.

• wiicky

Vad jag har förstått är det precis som ett vanligt bröllop, men utan "tager du"-delen eftersom just det är juridiska handlingar, men jag tror att man ger varandra löften. Jag har för mig att min m2b har sagt det.

• Zouzou

Vi ska ha en kyrklig välsignelse 1.8 (vigseln är hos magistraten dagen innan) Här i Finland var jag bor så utbyter vi inte ringar, för det har vi gjort då dagen innan :) annars så är det nästan som en vigsel utan tager du- delen. Trodde själv att det skulle vara enklare, vi ska till och med träffa prästen och öva :)

Svar på tråden Kyrklig välsignelse av äktenskap, någon som gjort detta?