Hur funkar det när man vigs i annan kommun än där man bor?
Vi har nu bokat lokal i annan stad än där vi bor. HUr funkar det då med vigsel då vi ska ha kyrkan i den staden?
Vi har nu bokat lokal i annan stad än där vi bor. HUr funkar det då med vigsel då vi ska ha kyrkan i den staden?
Vi gör det och det funkar som vanligt för oss, kostar inget.
Okej men bokar man via prästen där man bor eller o kommunen man ska gifta sig i?
Man kontaktar vigselförsamlingen
Om ni gifter er i svenska kyrkan så har det ingenting med kommunen att göra, utan det är församlingen som hanterar detta.
Vi gifte oss inte i vår hemförsamling och detta "clearades" mellan hemförsamling och kyrkan som vi valde att gifta oss i. Vi kontaktade församligen där vi ville gifta oss och de hanterade den eventuella kontakten med vår hemförsamling.
Om det inte är en speciell präst som ni vill ha kontaktar ni helt enkelt kyrkan i den församling som ni vill gifta er i och bokar in en tid.
okej tack, det är bara min kille som är medlem i sveska kyrkan. inte jag.
Det räcker att den ena parten är medlem. Den icke-kristna (som man ofta är om man inte är medlem) får välsignelsen "på köpet" vare sig han/hon tror på den eller inte.
I mitt fall känns det skönt att veta att vårt äktenskap är välsignat även om det inte är viktigt för min man.
vi skall inte ha en vanig vigsel utan välsignelse utav äktenskap då vi redan gift oss borgligt