• Pingstdagen2010

Tärna men ingen bestman?

Min pojkvän kommer inte att ha någon bestman, eftersom han varken har någon "bästis" eller någon vän som han har en sån där speciell relation till. Jag har dock en barndomsvän, som står mig mycket nära, då både våra mormödrar och våra mammor är bästa vänninor. Hon tar npg för givet att hon skulle vara min tärna, vilket jag också vill men nu undrar jag om det blir konstigt att ha en tärna men ingen bestman? Blir det konstigt? Jag vill så gärna att hon ska vara min tärna!

• Svar på tråden Tärna men ingen bestman?
  • Milla84

Det spelar väl ingen roll, jag har varit på ett bröllop där bruden hade 1 tärna men brudgumen inte hade nån bestman och jag har varit på bröllop där bruden hade 3 tärnor och brudgumen hade 1 bestman. Det är nog inget man som gäst funderar på ite jag iaf.
    Själv har jag 2 tärnor och min sambo kommer ha 1 bestman.
    Kör på det som känns bra för er!

• allehanda

Det absolut vanligaste i Sverige är att man inte har tärna eller marskalk så att ha en tärna är precis som alla andra säger helt ok.

• patrikoannika

Denna fråga har jag också funderat över. Jag har en självskriven tärna, min allra bästa kompis. Men min blivande man har ingen särskild bästis eller bäste syskon som ska vara bestman. Så vi har också funderat över om det inte är konstigt att ha tärna men inte bestman.

Så tack för svaren!

• missdrak

Jag ska ha 2 tärnor med min blivande vill inte ha någon bestman fast det finns att ta av. Det är hans val tycker jag spelar ingen roll

• Nordiskbrud

Är det? Har bara varit på bröllop där det funnits både och...

allehanda skrev 2009-07-06 17:41:08 följande:
    Det absolut vanligaste i Sverige är att man inte har tärna eller marskalk så att ha en tärna är precis som alla andra säger helt ok.
  • allehanda

Japp, det är det vanligaste i Sverige. Brudparet går tillsamans in och utan tärna och marskalk.Det här med flera stycken har definitivt blivit en fluga de senaste åren och är inte ett dugg "svenskt".Här har det då varit mer vanligt med brudnäbb.

Svar på tråden Tärna men ingen bestman?