• drömland

Inspiration till inbjudan

Hej!

Vi har nyligen bestämt bröllop, och jag funderar ju på allt mellan himmel och jord (som många av er säkert förstår).
    Nu funderar jag på inbjudningar. Jag har en rulle tapet över som går i vitt och skulle kunna användas, men hur? Kan man få inbjudningar tryckta på tapet? För jag gissar att det inte går att lägga i en vanlig skrivare.... och så nästa problem. Hur ska inbjudan sen se ut? Trodde det fanns galleri här på BT, men hittade inget...

Jag behöver helt enkelt tips och inspiration...

• Svar på tråden Inspiration till inbjudan
  • wildalila

Hej=)

Ett hett tips till dig.. Gå in i närmaste panduro Hobby butik och fråga om hjälp.=)

• Linadesign

Ni trycker inte på tapeten, utan på ett löst papper i matchande färg som ni sedan limmar på tapeten.

Det finns ett galleri här på BT som visar inbjudningar. Kolla under "Trycksaker"

• drömland

Ah nu hittade jag galleriet, men är fortfarande ganska fundersam över hur jag ska fixa inbjudningarna... kanske tjänar man inte ens på att göra egna?

• drömland

Tack för länken, men är det inte väldigt dyrt? 25 kr styck? plus kuvert och porto, det blir ju en förmögenhet... Blir nog till att göra egna, det måste bli billigare...

• Lischen

Det är inte bara en fråga om priset! Det är ju jätteroligt att pyssla!!

Kolla på hemsidor som handlar om scrapbooking och kortmakeri. Det finns forum där man kan fråga folk som gjort liknande saker, massor av inspiration och bra idéer på tekniker.
    Tex
    www.scrappiz.se/index.php&Itemid=108&p=1572
    tidning.alltomscrap.se/
    forum.scraproom.se/

De tjejer som hänger där svarar på alla frågor!!

• drömland

Åh, det tackar jag för. Jag gillar lixom att pyssla, men har aldrig scrappat och känner att jag har dåligt med ideér...

• aussiebruden

Åh vad roligt att du ska börja göra inbjudningar.

Mitt tips är attköpa 15x15 cm kort, när du öppnar kortet så klistrar du på höger sida tapeten, sedan köper du vita transparenta papper som du kan skriva ut i skrivare, klipper dem lite mindre typ 10 x 10 cm och så fäster du med ett fint gem, finns runda gem som är skitsnygga. Då ser man igenom det transparenta, men texten sysns änå tydligt.

På framsidan kan du klippa ett hjärta eller ett band från tapeten som du limmar fast.

Förstår du hur jag menar? Känns som om det blev snurrigt. men vi gjorde så och det blev verkligen skitsnyggt och vi har ftt massor av komplimanger av gästerna.

Sedan kan man använda samma tapet i kyrkohäfte, festprogram och namnskyltar.

Det finns även ett litet inspirationshäfte på Panduro, där man ser lite olika förslag på hur man kan få till rätt tema genom alla trycksaker. 19 kr tror jag det kostar. absolut värt det.

Lycka till!

• drömland
    aussiebruden skrev 2009-07-06 20:45:42 följande:
    Åh vad roligt att du ska börja göra inbjudningar.Mitt tips är attköpa 15x15 cm kort, när du öppnar kortet så klistrar du på höger sida tapeten, sedan köper du vita transparenta papper som du kan skriva ut i skrivare, klipper dem lite mindre typ 10 x 10 cm och så fäster du med ett fint gem, finns runda gem som är skitsnygga. Då ser man igenom det transparenta, men texten sysns änå tydligt.På framsidan kan du klippa ett hjärta eller ett band från tapeten som du limmar fast.Förstår du hur jag menar? Känns som om det blev snurrigt. men vi gjorde så och det blev verkligen skitsnyggt och vi har ftt massor av komplimanger av gästerna.Sedan kan man använda samma tapet i kyrkohäfte, festprogram och namnskyltar.Det finns även ett litet inspirationshäfte på Panduro, där man ser lite olika förslag på hur man kan få till rätt tema genom alla trycksaker. 19 kr tror jag det kostar. absolut värt det.Lycka till!
    Har du några kort på detta? Det låter ganska enkelt och jag tror jag fattar, men hade varit kul att se ändå... Var köpte du kort och papper, och vad kostade det? Vad är rimligt att räkna med per kort?
    Insåg också precis att man får ju nästan halvera inbjudningarna med hälften av gästerna... hehe.. glömde det för ett ögonblick...
  • drömland

Jättefina kort alla har.. jag bröjar få lite ideér nu, men tar tacksamt emot fler...

• fru okt

Ska oxå göra inbjudningskort. Har lite ont om tid därför väljer jag att göra en enkel variant, tror dock det blir fint.

Har köpt färdigvikta (ljus)rosa kort (har bara 20 inbjudningar så det blev enklast att köpa färdig vikta, lite dyrare men inte mycket. Innuti så ska jag vika ett beige/ljusbrunt pappaer där texten kommer stå. Runt hela inbjudan så trär jag ett brett "Spets"band i beige. "virkade" breda spetsar som kan köpas metervis i knapp och sytillbehörsaffärer. Syr i bandet på maskin och stryker det innan jag trär det runt själva inbjudningskortet. Funderar även på att ännu trycka vårt monogrampå första sidan, men det blir kanske för mycket. Vill ha enkla men samtidigt romantiska kort...
    Lycka till med dina!¨

• flopsy32

Någon har tipsat om kort i storleken 15x15 cm jag fortsätter med tipset att nämna att ex. www.scrapperiet.se/
    har papper med linnestruktur i storleken 30,5x30,5 cm för 5kr.
    (Gå på Bazzill cardstock, Canvas i menyn)
    Dela pappret på mitten och vik ihop så har du ett dubbelvikt kort för 2,50kr/st. Finns i massa olika färger!
    (Finns på panduro också för 9kr tror jag det var)
    Sen är det bara att dekorera efter eget tycke...

www.sykompaniet.se/index1.html har kuvert 15,5x15,5 cm 50st för 110kr

Svar på tråden Inspiration till inbjudan