• NaemiNose

Borgerlig vigsel - hur "dryga ut" vigselceremonin?

I morgon har jag en träff med vigselförrättaren. Ni som har haft borgerlig vigsel - hur lång har ceremonin varit? Och vilket innehåll har ni haft? Känns som att risken finns att den blir väldigt kort. Vi ska ha ingångsmusik, inledning, CD-musik, vigselakten (vi har skrivit några egna löften som vi ska svara Ja på utöver de vanliga), CD-musik, avslutande ord, utgångsmusik.
    Tips på vad VF ska säga / läsa mellan musiken??

• Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur "dryga ut" vigselceremonin?
  • Mrs4ever

någon av era gäster kanske kan läsa någon dikt,
    eller att vf gör det.

• Flugan81

Har själv inte gift mig än men inte så långt kvar nu! =)

Det enda som skiljer VF mot en präst är att präst nämner gud som vittne samt välsignar brudparet i Guds namn, VF får ej göra så och heller inte viga nån i krykan. Utöver det så är det inte mkt som skiljer dom åt... man kan sätta ihop ett "eget program" för VF så länge det inte har med kyrka/bön/bibeln att göra. Ni kanske har någon som kan sjunga en sång innan VF sätter igång? Brudnäbbar som går före med rosenblad?

Vi har valt att bli vigda av en präst, inte för att vi är religiösa men för att det på något sätt blir mindre "stelt"! men som sagt... man kan lägga upp hela vigseln som man själv önskar! =)

• Mrs4ever

Oj, Flugan81 tur att alla är olika =)

Vi tänker helt tvärtom att det blir mindre stelt och lättare att få det personligt med vf.

När gifter ni er?

• valkyriana

Tips:
    Löften
    Något slags "äktenskaps och kärlekstal" med väl valda ord.
    Dikt (redan sagt)
    Sånger

• tomlinn

för min bror läste vigselförättaren texten om "att ni ska vara som strängar på ett instrument - ljuda tillsammans men inte vara samma sträng", jag tror att den är av en mellanöstnisk poet och jag tror att jag har hört den på ytterligare en vigsel så er vigselförrättare kanske känner till den? jag tycker att den är väldigt fin.

På en annan vigsel berättade vigselförättaren om bröllopstraditioner i norden förr och nu på ett fint och högtidligt sätt som gav känslan av att brudparet ingick i ett sammanhang som pågått länge.

vår vigselförättare, som är en vän vars vigslar vi har varit på flera gånger, brukar prata med brudparet innan och om de vill berätta lite om deras kärlek, typ "NN tycker att MM är bra på att visa att hon älskar honom, hon får honom alltid att känna sig sedd och visar att hon stöttar honom. MM älskar att NN...whatever" osv.

på vår vigsel kommer min svärmor att läsa en dikt och min syster och en av mina vänner kommer att sjunga. kanske petar vi in ytterligare något om vi tycker att det behövs.

• Flugan81
    Mrs4ever skrev 2009-07-07 21:09:31 följande:
    Oj, Flugan81 tur att alla är olika =)Vi tänker helt tvärtom att det blir mindre stelt och lättare att få det personligt med vf.När gifter ni er?
    Beror nog helt på prästen! Vår präst är en underbar kvinna som min mamma känner! Hon är glad och skämtsam, men innan vi bestämde oss så hade vi pratat med några andra och en del var ju lika stela som pinnar på vintern! haha

Vi kommer gifta oss 29/8.. inte så långt kvar.. men MASSA att göra innan.. vi va visst väääldigt sent ute! ;-(

Ni själva då?
  • Tx2

Vår cermoni höll på i kanske 30 minuter. Så här var vart vårt upplägg.

Vf hälsade välkomna
    Ingångsmusik (dator)
    Inledning (vf)
    Musik (solist och gitarrist)
    Dikt (vän läste och hade valt själv)
    Dikt (vf)
    Löften (vf)
    Utgångsmusik (solist och gitarrist)

Låtvalen var ett ihopkok av våra musiksamker, texterna som vf läste hade vi hittat på nätet och sedan så la han till lite eget. Vi blev väldigt nöjda, kändes helt perfekt för oss. Inte ett dugg stelt utan lite skratt och stämningsfullt.

Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur "dryga ut" vigselceremonin?