Inlägg från: nennesjuttioåtta |Visa alla inlägg
  • nennesjuttioåtta

De och Dem och andra språkliga irritationer

Aleta skrev 2009-07-10 09:30:41 följande:
    En annan reklamgrej som retar gallfeber på mig:Formula!?Vad är det? Någon slags översättning från engelska, på svenska heter det recept eller sammansättning."Nu med ny förbättrad formula." *Kräks*
    hahahaha, en exkollega till mig, f ö copywriter (usel, om du frågar mig), använder ordet Formula fast vi andra hävdar att det inte finns något sånt ord på svenska...

Men anledningen tilla tt jag skulle skriva var egentligen att jag hatar egenklien.
  • nennesjuttioåtta

Kjell Präst skrev 2009-07-10 04:12:09 följande:

"Jag såg hon slå han" framkallar rysningar hos mig...
    jag hade sagt: Jag såg 'on slog 'an, eller tvärtom: ja såg 'an slog 'na
    Tur att jag inte skriver som jag pratar, då hade ni språkpoliser haft det kämpigt!
  • nennesjuttioåtta

salsasås!
    IT-teknologi!

Gah!

• nennesjuttioåtta
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:55:47 följande:
    Kuriosa: Jag slog henne. Jag subjekt, slog predikat och henne ackusativobjek.På den tiden då man fortfarande hade skilda pronomen för ackusativ och dativ så var hon ackusativ och henne dativ. Vi har mao kvar dativformen i detta fall, vilket är ovanligt. Detta lever kvar dialektalt och det är nog därför det är så vanligt att göra fel på det.
    aha! Jobbigt när jag inte vet varför jag pratar som jag gör. Varför säger jag Na istället för henne? Jag slog na?
  • nennesjuttioåtta
    Heloise skrev 2009-07-10 13:34:54 följande:
    'na är Gävle mål inte sant, jag är inte ifrån Gävle så jag säger inte så men hör många som säger så här i stan ex" jag måste ringa na först"
    åh nej fy fan, jag pratar inte Gävlemål! *vik hädan* Men tror att det är rätt vanligt från dalälven och uppåt.

hahaha Gävlemål: Kant du ta hant om ma, mamma!
  • nennesjuttioåtta

hehehehe!
    Skojalu mä ma?

Heloise skrev 2009-07-10 14:14:48 följande:
    och bröve istället för bredvid... min svägerska säger så" jag ska hyra ängen bröve huset, men jag måste ringa na först"
  • nennesjuttioåtta
    feministbrud skrev 2009-07-10 14:26:53 följande:
    Dialektal förkortning av henne. Finns även i andra delar av Sverige (nu vet inte jag var du kommer ifrån, men som Heloise säger så säger man så i Gävle och man säger även så i Västergötland där jag kommer ifrån).
    okej, det kanske är så över hela landet då. Kul med dialekter! Hoppas jag aldrig tappar mitt dalmål, fast det kryper in mer och mer Gävlemål i det *ryser*
  • nennesjuttioåtta
    feministbrud skrev 2009-07-10 14:52:00 följande:
    Jag har 5 p dialekter och ortnamn i Norden. Nu har den kursen skrotats till förmån för en B-uppsats (Nordiska språk i gbg). Det var nog det roligaste jag läst på universitetet!Tyvärr talar jag inte mycket till dialekt själv, men skaraborska är å andra sidan inte heller så kul...
    OOh låter hur kul som helst!

Da e ä e å ö i åa e ä e ö.
  • nennesjuttioåtta

nej, det är ju ett helt eget språk!

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer