• Heloise

De och Dem och andra språkliga irritationer

'na är Gävle mål inte sant, jag är inte ifrån Gävle så jag säger inte så men hör många som säger så här i stan ex" jag måste ringa na först"

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:58:34 följande:
    aha! Jobbigt när jag inte vet varför jag pratar som jag gör. Varför säger jag Na istället för henne? Jag slog na?
  • Heloise

'na är Gävle mål inte sant, jag är inte ifrån Gävle så jag säger inte så men hör många som säger så här i stan ex" jag måste ringa na först"

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:58:34 följande:
    aha! Jobbigt när jag inte vet varför jag pratar som jag gör. Varför säger jag Na istället för henne? Jag slog na?
  • Heloise

och bröve istället för bredvid... min svägerska säger så" jag ska hyra ängen bröve huset, men jag måste ringa na först"

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 14:11:21 följande:
    åh nej fy fan, jag pratar inte Gävlemål! *vik hädan* Men tror att det är rätt vanligt från dalälven och uppåt. hahaha Gävlemål: Kant du ta hant om ma, mamma!
  • Heloise

Jag är ganska värdelös på grammatik, men särskirver tyvärr ibland. Enligt mina lärare är mina särskrivningar av "anglofierad" art, vilket inte är så konstigt eftersom jag har skrivit merparten av mina skoltexter( akademiska texter låter lite väl pretto )på engelska, överhuvudtaget så både skriver och läser jag engelska oftare än svenska.

Däremot använder jag de och dem korrekt

• Heloise

Men jag kan tycka att det är lite gulligt och kommer på mig själv ibland med att säga na. Jag kommer ifrån nord Uppland och är bosatt i Gävle. Pratar tydligen en mix av Stockholmska och Hälsingemål haha. Min mamma är ifrån Hälsingland och min bästa kompis när jag var liten kommer ifrån Stockholm, antar att jag kopierat hennes dialekt. De som inte känner mig frågar alltid varifrån jag är eftersom det är uppenbart att jag inte är ifrån Gävla haha

• Heloise

Jag gör oftast inte sådana uppenbara särskrivningar som herr bastu Däremot kan jag mkt väl särskriva bröllopsfixare trots s'et av den enkla anledningen att det är särskrivet på engelska wedding planner. Så otroligt korkat men det är lite lustigt; jag särskrev aldrig innan jag började plugga, och efter mina engelska studier så särskriver jag baske mig hela tiden. Men jag håller med dig det är lustigt med särskrivningar
    Miss Moneypenny skrev 2009-07-10 14:29:41 följande:

Ja, särskrivningar är lustigt tex "Herr bastu på fredagar". Kommer han dit då? De särskrivningar som är allra märkligast är när det är ett "s" i mitten som tydligt visar att det INTE ska särskrivas tex "bröllops fixaren"
  • Heloise

haha

Moirie skrev 2009-07-22 12:36:48 följande:
    "Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!
  • Heloise

I Gävle går vi upp på söder, bor uppe på söder

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer