Inlägg från: Miss Moneypenny |Visa alla inlägg
  • Miss Moneypenny

De och Dem och andra språkliga irritationer

Rolig tråd (haha, råkade skriva "roligt tråd" först)

Hon och henne irriterar mig en del. Tex "jag ska hjälpa hon". Det finns ju till och med en låt som heter "det är hon jag vill leva med". Och annan låtrad jag irriterar mig på är "...en kvinnokarl som utger sig att han är gåvan just för mig". Man utger sig FÖR att VARA nånting ju!

• Miss Moneypenny
    shakynose skrev 2009-07-10 12:36:05 följande:
    Som sagt, jag skulle inte anlitat ert företag om jag fick ett dokument med felstavningar i. Det är så enkelt att kolla upp, så vad är det mer detta företag slarvar med? Så tänker jag iaf.
    Håller med! Det ser väldigt oproffsigt ut! Så stå på dig på jobbet, Jen09!
  • Miss Moneypenny

Ja, särskrivningar är lustigt tex "Herr bastu på fredagar". Kommer han dit då?

De särskrivningar som är allra märkligast är när det är ett "s" i mitten som tydligt visar att det INTE ska särskrivas tex "bröllops fixaren"

• Miss Moneypenny

Jag tycker det blir allt vanligare att folk inte använder punkt, komma och stor bokstav. Det blir jättejobbigt att läsa såna mail. Visst måste inte språket vara superfint när man mailar mellan kompisar och ska bestämma tid och plats att träffas men ibland blir det nästan obegripligt. Jag kan få såna här mail ibland (helt seriöst, jag överdriver inte!):

hej hur mår du jag mår bra vore kul att ses snart när kan du träffas förresten hur mår din bror

• Miss Moneypenny

Haha, jag kan också komma på mig själv att säga "jag ba´ och han ba´..." på stockholmsvis men jag skulle aldrig skriva det i en text utan skulle skriva "jag sa att....och då sa han att".

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 14:34:29 följande:
    ;)Jag säger också "ja vart dyngsur av regnet, jag"
  • Miss Moneypenny

Haha

"De e jävligt fett asså, len!"

Ungefär så, eller?!

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 14:48:19 följande:
    Hua jag vet, gör likadat :S Plötsligt sitter jag och berättar:Han ba kom hem och jag ba, shit, asså....*hjälp*Sen hade jag en tonårsperiod då jag enbart umgiks med invandrare i "slummen" och så fort jag träffar nån av dem igen så byter jag tvärsnabbt från norrländska till ghetto-slang-svenska :PHysteriskt pinsamt, hahaMiss Moneypenny skrev 2009-07-15 14:43:01 följande:
  • Miss Moneypenny

Apropå programledare och tv-hallåor....visst är det förvånansvärt många som säger i tv "han tillhör en av Sveriges bästa fotbollspelare". Antingen TILLHÖR han Sveriges bästa eller så ÄR han en av Sveriges bästa, eller hur? När de säger så låter det ju som att en av Sveriges bästa fotbollsspelare äger honom!

• Miss Moneypenny

Åh, jag kan en till i samma anda! Fast på engelska.. Låtraden i en Antique-låt: "no one else could love you like the way I do". De får ju bestämma sig! Antingen "the way I do" eller "like I do".

Hmmm, jag irriterar mig mycket på låttexter märker jag

passionsblomman skrev 2009-07-17 11:53:07 följande:
    Jaaaaa! Jag får ännu fler utslag!Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:
  • Miss Moneypenny

Nej då, du är inte ensam

Jag nämde några till här tidigare i tråden. Kommer du på nån mer?

Daa skrev 2009-07-17 14:32:29 följande:
    Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 13:27:04 följande:
    Men jaa. Har ibland trott att jag varit konstig som stört mig på det. Det finns fler sådana låtar
  • Miss Moneypenny

Just det, den hade jag inte tänkt på!

Jag menade låttexter i allmänhet. Har inte hittat nån heller med just det fenomenet.

Daa skrev 2009-07-17 14:39:40 följande:
    Vet inte vilka som är nämnda tidigare, men den jag kommer på ärJan Johansen och Pernilla Wahlgrens "Let the spirit fly""But not a face of all the people that I seeCan thrill me like the way you do"
  • Miss Moneypenny

Åh, måste bara flika in med en lustig stavning jag såg idag:

"bärnejssås"

Någon som ätit det?

• Miss Moneypenny

Ja, visst gör det!

Eller som det står i sushi-menyn som ligger här på jobbet:

"Gravid och vegetarisk, 10 bitar"

Aleta skrev 2009-07-17 14:49:21 följande:
    Åh fy, vad det låter äckligt! Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 14:48:32 följande:
  • Miss Moneypenny

Det låter som bajs nästan..

agtiwi skrev 2009-07-17 14:52:42 följande:
    Miss MoneyPenny: Det lät faktiskt riktigt vidrigt!!
  • Miss Moneypenny

En halvsunkig lunchrestaurangmeny...

agtiwi skrev 2009-07-17 14:55:53 följande:
    Ja, det var faktiskt nästan det jag kom att tänka på först.. Måste bara fråga, var det på en restaurang du såg denna mycket underliga stavning?
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer