• Villemoa

De och Dem och andra språkliga irritationer

Och så säger man också i Sörmland där jag kommer ifrån.

feministbrud skrev 2009-07-10 14:26:53 följande:
    Dialektal förkortning av henne. Finns även i andra delar av Sverige (nu vet inte jag var du kommer ifrån, men som Heloise säger så säger man så i Gävle och man säger även så i Västergötland där jag kommer ifrån).
  • Villemoa

Ja, eller när man säger backa bakåt. Det finns ju bara en direktion att backa på...

BlivandeFruPettersson skrev 2009-07-12 12:52:07 följande:
    JA :) Vilken härlig tråd för en språkpolis som mig. Blir vansinnig på de/dem-problematiken och det här med att slå ihop två ord som betyder samma sak. Kan du ge mig salsasåsen? Hallå? "Självklart, här får du såssåsen..."Och sen har vi alla andra exempel som tagits upp, suck. Börjar undra om merparten av landets befolkning sov sig igenom skolan?
  • Villemoa

Jo så är det ju. Det är ju därför man uttalar "dem" + "de" "dom" om du förstår hur jag menar. Men det är faktiskt väldigt många som använder "de" och "dem" fel och då hör man ju heller inte om det låter rätt eller fel och man tror att "dom" (som är talspråkligt) är det rätta. Det är ju skillnad på talspråket och skriftspråket och jag anser att man bör kunna skriva korrekt. Men så är jag ju språklärare också...

Moirie skrev 2009-07-12 21:25:06 följande:
    Tror inte det handlar om att sova sig genom skolan utan om hur det pratades i hemmet och bland kompisarna. Modersmålet lärs in ganska omedvetet (vi hör oftast när det låter rätt eller fel men kan inte alltid förklara de grammatiska reglerna).
  • Villemoa

Ja och folk som uttalar landet Schweiz [shveiz] fel och säger [svejch] istället!

agtiwi skrev 2009-07-13 11:46:50 följande:
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så detta kanske redan skrivits.. Ett ord som ofta uttalas fel och som jag åtminstone stör mig på är ordet Egypten. Varför ska en del envisas med att uttala det Egyptien? Har länge funderat på vart i:et kommer ifrån...
  • Villemoa

Ja eller när "Gravid sushi" står på menyn, hur fasiken ser en gravid sushibit ut?!

• Villemoa

En annan grej jag blir irriterad på är när man använder "på grund av" och "tack vare" fel. Det blir ju helt fel när man säger "Tack vare knäskadan kan inte XX ställa upp i OS" (om det nu inte är så att XX är tacksam för knäskadan så han/hon slipper vara med).
    Ni språkbegåvade förstår säkert vad jag vill ha fram

• Villemoa

Nää Panzer, det är poetiskt "Alla vill till himmelen men få vill ju dö"
    Panzerfaust skrev 2009-07-17 22:13:20 följande:
    Valfri låt med valfri svensk hip hop "artist" är en våldtäkt på det svenska språket.
  • Villemoa

Men här förklaras från vilket håll otroheten har begåtts. Det har alltså inte bara räckt att säga att någon har varit otrogen utan de måste understryka det hela

drömland skrev 2009-07-17 22:11:29 följande:
    På tal om sångtexter. Cascada tror jag det är som kör med: You cheated on me from behind. Kom igen!
  • Villemoa
    Panzerfaust skrev 2009-07-18 00:48:44 följande:
    Nu har du väl ändå stavat fel? Det heter väl patetiskt inte poetiskt?
  • Villemoa

JAAA, det där blir jag också superirriterad över!!

"Risken att han tycker om mig är stor..." Jo jo, det där låter ju superpositivt!!

På tal om positivt, vet inte hur många gånger jag sett stavningen "possetivt" eller "possitivt"!

passionsblomman skrev 2009-07-20 21:05:23 följande:
    JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!"chansen att dö är stor.."
  • Villemoa

Haha..jag bor också i Sthlm men är inte riktig stockholmare så kanske därför jag inte behövt tolk i det här fallet
    I övrigt när det gäller skånskan så behöver jag allt som oftast tolk

Nynaeve skrev 2009-07-23 17:01:09 följande:
    Jaså, är det DET han sjunger? Jag har alltid hört "Alla vill till himlen men vem fan vill ju dö" vilket är både obegripligt och fult. Men jag är stockholmare, jag kanske behöver en tolk.En av de felstavningar jag retar mig mest på härinne på BT är "skiljsmässa". Skilsmässa heter det!
  • Villemoa

Hoho..DET hade varit jättekul!! Va förvånade folk skulle bli!
    Aleta skrev 2009-08-01 22:58:26 följande:
    Ojojoj, där var det lätt att bli fast! Jag satt och skrattade åt inläggen från blogggeneratorn en stund.Särskrivningarna var ju som vanligt roligast och mest irriterande.Jag fick faktiskt en idé!Kan vi inte fixa klisterlappar i form av pratbubblor. De har man alltid med sig tillsammans med en bra penna. När man ser en skylt med särskrivning så skriver man en spydig kommentar och klistrar dit - vips, folkbildning! T ex (som fanns med på avigsidan):Fel anmäld"Men anmäl den rätt då!"Kjell Präst skrev 2009-08-01 22:04:07 följande:
  • Villemoa

Eller "Could you help me finding a hotel please?"

shakynose skrev 2009-08-18 16:57:15 följande:
    Förresten är det inte riktigt bra språk att skriva "help me to find" heller, "help me find" är bättre!
  • Villemoa

Snacka om att man stavar som man uttalar!!

Bobou skrev 2009-10-02 22:56:18 följande:
    Haha, jag såg en lunchmeny härom dagen med obegine...
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer