• Imma

De och Dem och andra språkliga irritationer

Men det är inte samma förklaring till varför det inte finns någon vokal med i exemplen svensklärare och matematiklärare (vem har hört talas om matematikalärare? )

Förklaringen till svensklärare är enkel. Tvåstaviga ord på "a" tappar oftast vokalen i sammansättningar. Tänk på flickkläder exempelvis. Det är samma fenomen.

I SAOL har dock numer formen svenskalärare accepterats som vardagligt tal och därmed är det inte längre ens att betrakta som fel, oavsett hur knasigt vi tycker att det är.

J D skrev 2009-07-13 11:01:23 följande:

Aha! Men det är ju skillnad att säga mattelärare och gympalärare eftersom det är två slangord. Det heter ju matematiklärare och gymnastiklärare egentligen .
  • Imma

Och att de säger pogram när det heter pRogram.

"Nu börjar kvällens nästa pogram...."

Vuxna människor.

Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:

Apropå programledare och tv-hallåor....visst är det förvånansvärt många som säger i tv "han tillhör en av Sveriges bästa fotbollspelare". Antingen TILLHÖR han Sveriges bästa eller så ÄR han en av Sveriges bästa, eller hur? När de säger så låter det ju som att en av Sveriges bästa fotbollsspelare äger honom!
  • Imma

Och att 90% att landets butiksanställda inte kan stava till ugn.

Det heter ugnsform, inte ungsform (och framför allt inte
    "ungs form")

• Imma

När man säger (och skriver) "och" när det ska vara "att".

"Hjälp mig och hitta en bra festlokal"

• Imma

Aldrig!

Alltså om "hjälpen" och "hitta:t" är två separata grejer håller jag med dig. Alltså:

"Hjälp mig med det här och när du ändå håller på kan du väl hitta en festlokal åt mig"

Men (jag vet att jag inte kan börja en mening med "men") om det är hjälp med att hitta festlokalen som avses fungerar det bara inte att använda "och".

Eller har jag blivit så gammal att jag motsätter mig språkutveckling?

shakynose skrev 2009-08-18 10:02:04 följande:
    Ja, den stör jag mig också på! Har dock börjat grunna på om det egentligen är så himla fel.Grejen är att på engelska så säger man det också så ibland, "help me and find a hotel", (man skriver dock aldrig så vad jag vet) så jag undrar vad det kommer från? Menar man att man både skall hjälpa och hitta, istället för hjälpa att hitta? I så fall är det ju faktiskt rätt!
  • Imma

Det där tror jag är dialektalt. Han en kompis som skiljer på om en ö är ett land eller "bara" en del av ett land. Hon säger alltså:

Jag var i Irland MEN
    Jag var på Gotland

Fett irriterande!

Och hur gör ni med Australien - "i" eller "på"?

JustMeAndMyLove skrev 2009-08-18 15:39:27 följande:
    Ja, men när folk säger att det är så fint I Island smällar jag av !!!PÅ Island I Reykjavik (!!)
  • Imma

Om han är dyslektiker är det ju inte konstigt att det blir så ibland. Är han inte det är det ett rätt ojuste begrepp att ta till tycker jag (som är lite känslig för folk som gör sig lustiga över riktiga funktionshinder av olika slag).

Maalina skrev 2009-08-18 15:55:37 följande:
    Förresten finns det inget som stör mig så mycket som särskrivningar! Min sambo är såpass "dyslektisk" att han kan skriva "jord gubbe" eller "fotbolls match" med rättfärdigandet att "det är ju två olika ord". Suck!
  • Imma

Jag är inte så politiskt korrekt egentligen. Dock tycker jag att tonen i den här typen av trådar kan tendera att vara lite raljerande ibland (här är jag verkligen skyldig själv) och för mig är det viktigt att vara ödmjuk nog att ha förståelse för att alla inte har samma förutsättningar att uttrycka sig väl i skrift.

Dyslexi har jag så nära mig att jag har lite svårt för den typen av "skämt".

No offense!

Maalina skrev 2009-08-18 16:11:12 följande:
    Han är inte dyslektiker. I övrigt tycker jag att du överreagerar med din moralpredikan, men men.. Sån är jag..
  • Imma

Nu blir det väldigt filosofiskt här och jag inser att jag antagligen bara borde släppa den här frågan.

Huruvida Australien är en ö är en fråga som inte tycks ha något direkt svar. Vissa hävdar att det både är en kontinent och en ö. Forskaren i den övre länken hittar många förklaring till varför Australien är en ö, men avslutar nog resonemanget med att det nog trots allt kanske är att betraktas som en kontinent. Den undre länken gör det enklare för sig och kallar det helt enkelt för "the Island continent".

www.worldislandinfo.com/CONTISLAND.html

www.highbeam.com/doc/1P1-29435086.html

feministbrud skrev 2009-08-19 13:04:41 följande:
    Men Australien är ju ingen ö! Dock har jag hört i grönland av en som bor där. Låter märkligt i mina öron.
  • Imma

Driver du med mig?

Aleta skrev 2009-08-20 09:10:00 följande:
    Hela vår planet är ju en liten ö i rymden. Vi bor på Jorden, så egentligen borde alla platser på jorden bli i om man följer hur man gör med öar t ex. På Gotland men i Visby. På Jorden men i Gotland? Om vi nu ska börja filosofera.
  • Imma

Som jag trodde då med andra ord.

Aleta skrev 2009-08-20 09:28:31 följande:
    Japp!
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer