• J D

De och Dem och andra språkliga irritationer

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 14:11:21 följande:
    åh nej fy fan, jag pratar inte Gävlemål! *vik hädan* Men tror att det är rätt vanligt från dalälven och uppåt. hahaha Gävlemål: Kant du ta hant om ma, mamma!
    Går hem i det mest södra Dalarna också kan jag meddela. Na hit och na dit hela tiden (speciellt i de små orterna runtomkring de redan små städerna enl. min uppfattning).
  • J D

Ok, då får jag tillägga ngt som jag inte tror har varit uppe men som jag däremot sett skrivas lite här och där i tråden . Det heter fransklärare, svensklärare, engelsklärare osv. alltså inte franskAlärare osv. Det där stör jag mig på rätt ofta- speciellt när det är lärare som själva benämner sin egen titel felaktigt blir jag lite lätt tokig.

• J D
    shakynose skrev 2009-07-12 23:14:05 följande:
    JD: Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg.
    Aha! Men det är ju skillnad att säga mattelärare och gympalärare eftersom det är två slangord. Det heter ju matematiklärare och gymnastiklärare egentligen .
  • J D
    Imma skrev 2009-07-13 11:20:19 följande:
    Men det är inte samma förklaring till varför det inte finns någon vokal med i exemplen svensklärare och matematiklärare (vem har hört talas om matematikalärare? )Förklaringen till svensklärare är enkel. Tvåstaviga ord på "a" tappar oftast vokalen i sammansättningar. Tänk på flickkläder exempelvis. Det är samma fenomen.I SAOL har dock numer formen svenskalärare accepterats som vardagligt tal och därmed är det inte längre ens att betrakta som fel, oavsett hur knasigt vi tycker att det är. J D skrev 2009-07-13 11:01:23 följande:
    Just så!

Aha, den har flutit in nu alltså- där ser man! Fult låter det iaf .

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer