• Moirie

De och Dem och andra språkliga irritationer

Det här med "de" och "dem" tror jag beror på att folk använder enbart "dom" i talspråk och när de anstränger sig för att skriva mer korrekt så tror de att "dom" alltid går att ersätta med "dem". Bättre att köra konsekvent på dom, vilket förmodligen är den enda form som kommer överleva med tiden

• Moirie

"han levererar" är en annan av mina käpphästar! Vadå levererar? Det levereras konserter, idrottsprestationer och jobbprestationer.

• Moirie

Tror inte det handlar om att sova sig genom skolan utan om hur det pratades i hemmet och bland kompisarna. Modersmålet lärs in ganska omedvetet (vi hör oftast när det låter rätt eller fel men kan inte alltid förklara de grammatiska reglerna).

• Moirie

Jag stör mig på när folk skriver med nästan enbart talspråk. För mig blir det inte lättare att läsa, snarare tvärt om.

ja(jag), oxå, mycke

Hur mycket tid sparar man egentligen på att skriva ja istället för jag?

• Moirie

"Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!

• Moirie

Hmm, tror det kan vara dialektalt. Där jag kommer ifrån säger vi att "någon bor i stan" men också att "hon ska ned på stan och shoppa".

• Moirie

Särskrivningar... hur svårt kan det vara? I skrivande stund finns hela tre stycken som rubriker på sida ett bland alla nya trådar. I svenskan kan man sätta ihop nästan vilka ord som helst och det blir korrekt språkbruk. Sär skriv och det blir förvirring. Min senaste favorit är kanon fotograf

• Moirie
    passionsblomman skrev 2009-10-01 22:06:06 följande:
    Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.Jag har svårt att läsa och hänga med...
    Det är ok om man har bråttom som tex när man snabbt ska få iväg ett sms eller skicka ett meddelande på ett online-spel men på ett forum ser det bara slarvigt ut. (Det gör det i och för sig i de andra sammanhangen med men jag stör mig inte då).
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer