• allehanda

De och Dem och andra språkliga irritationer

Ja eller hur? marsalk!!!!marskalk heter det, antagligen därför de flesta skriver bestman.

• allehanda

Det jag inte fattar är att man kan gå genom skolan under en massa år utan att fatta att det är helt åt skogen att ens tro att de och dem är samma ord.

• allehanda
    shakynose skrev 2009-07-09 20:45:31 följande:
    Ingen säger så i Skåne!
    orangegirl skrev 2009-07-09 20:42:41 följande:
    [citat]
    Jag retar mig på när folk säger "igengklien" när de menar "egentligen"...
    JOHO lyssna på P4 Radio Kristianstad en av deras reportrar säger "jenklien" flera gånger om dan.
  • allehanda

Svar till Miss Moneypenny

Det blir så när barnen i skolan först SJÄLVA skall knäcka
    läskoden( våra barns lärare )sedan så skall de inte lära sig att stava rätt utan de skall uppmuntras att skriva mycket.Sedan kommer kallduschen, engelska skall man lära sig och vips så skall man kunna stava rätt, översätta ord från svenska( som man inte kan stava till ens) till engelska som det krävs att man skall kunna utantill. Har jag haft bry med mina barn inlärning?? JA tack vare lärare utbildade på 90-talet( en del av dem skulle absolut inte fått fullgott betyg ens i grundskolan om det kom an på vår familj).

• allehanda
    Aleta skrev 2009-07-14 10:28:07 följande:
    En annan märklig konstruktion som jag aldrig sett innan jag började hänga här är "vars en", är det skånsk dialekt?Vad tycker ni andra, jag brukar skriva varsin, men jag har sett att en del skriver var sin. Vilket är mest korrekt?
    Jag är urskåning men har alltid trott att varsin= vars en egen
    vars en= att man får var en egen av något, nästa är ju vars två
  • allehanda
    Moirie skrev 2009-07-22 12:36:48 följande:
    "Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!
    Här hos oss så letar man efter något och hittar det. Vi söker inte efter något som vi senare finner. Det här är ju talspråk mot skriftspråk.Kanske "på" inte finns där??
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer