Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

De och Dem och andra språkliga irritationer

Kan inte låta bli. Objekt och subjekt är det ju det handlar om, eller hur?

Angående vad om är vanligast så tror jag att vi tycker att det är vanligare med övernyttjande av dem för att det helt eneklt låter värre:

"Dem vill inte komma" låter värre än "jag såg de på stan". Eller?

Sedan finns det fantiskt meningar där det inte är helt självklart om det ska vara objekt eller subjekt och där man behöver goda kunskaper i satslära för att veta det rätta.

drömland skrev 2009-07-09 18:06:50 följande:
    Nej jag fattar det inte heller... bestämd och obestämd form verkar vara svårt...
  • feministbrud

Jag tycker att båda ser väldigt illa ut, men jag tror ändå att folk reagerar mer på övernyttjande av dem.

Tror du att det är vanligare att man skriver de istället för dem?

shakynose skrev 2009-07-10 11:26:34 följande:
    Nej! Det ser lika illa ut!!!!"De" är både subjekt och bestämd artikel, därför förekommer det ordet lite oftare TROR vi. "Dem" är objekt.På talspråk: Dom(1) gav dom(2) gamla kakorna till dom(3).I skriftspråk: De(1) gav de(2) gamla kakorna till dem(3).1) Subjekt 2)Bestämd artikel 3) Objekt
  • feministbrud

Nu fröstår jag hur du tänkter och så klart är det så! Jag är lite seg såhär sista dagen före semestern

Finns det folk som skriver "dem kakorna"? Det är ju frukansvärt isåfall!

shakynose skrev 2009-07-10 11:35:56 följande:
    Jag ser det ganska ofta iaf. Kanske inte lika ofta som "dem" på fel ställe, men det tror jag som sagt beror på att "de" har två funktioner, och därmed förekommer oftare.
  • feministbrud

Och så skriver jag fröstår... Jag hatar att inte ha stavningskontroll på jobbet! Tacka vet jag firefox.

• feministbrud

*ryser*

Apropå skriv- repsektive slarvfel så tycker jag att det ser bättre ut att skriva vlä eller ävl än att skriva väll när man ska skriva väl. De två första vittnar om slarv och det andra om okunskap. Det känns bättre att vara slarvig än okunnig.

shakynose skrev 2009-07-10 11:42:12 följande:
    Javisst gör folk det! Om man skriver "dem" på det som i talspråk blir "dom" så gör man det oftast konsekvent, har jag märkt.
  • feministbrud

På min dialekt säger man "haschemester" istället för "har semester". Det retade gallfeber på mig när mina kollegor sa det när jag jobbade i en telefonväxel hemmavid (det var ju något man fick säga flera gånger om dagen eftersom det var ett sommarjobb).

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:43:05 följande:
    hahahaha, en exkollega till mig, f ö copywriter (usel, om du frågar mig), använder ordet Formula fast vi andra hävdar att det inte finns något sånt ord på svenska... Men anledningen tilla tt jag skulle skriva var egentligen att jag hatar egenklien.
  • feministbrud

Jag också Jag kan med fasa läsa min gamla inlägg och där finns massa cokså och ahr. Firefox stavningskotroll har räddat endel av mit BT:ande!

shakynose skrev 2009-07-10 11:46:20 följande:
    Hahaha! Tyvärr håller jag med bara för att jag anser mig vara mer kunnig än ordningsam...
  • feministbrud

Kuriosa: Jag slog henne. Jag subjekt, slog predikat och henne ackusativobjek.

På den tiden då man fortfarande hade skilda pronomen för ackusativ och dativ så var hon ackusativ och henne dativ. Vi har mao kvar dativformen i detta fall, vilket är ovanligt. Detta lever kvar dialektalt och det är nog därför det är så vanligt att göra fel på det.

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:50:59 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-10 04:12:09 följande:
    jag hade sagt: Jag såg 'on slog 'an, eller tvärtom: ja såg 'an slog 'naTur att jag inte skriver som jag pratar, då hade ni språkpoliser haft det kämpigt!
  • feministbrud

Dialektal förkortning av henne. Finns även i andra delar av Sverige (nu vet inte jag var du kommer ifrån, men som Heloise säger så säger man så i Gävle och man säger även så i Västergötland där jag kommer ifrån).

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:58:34 följande:
    aha! Jobbigt när jag inte vet varför jag pratar som jag gör. Varför säger jag Na istället för henne? Jag slog na?
  • feministbrud

Jag har 5 p dialekter och ortnamn i Norden. Nu har den kursen skrotats till förmån för en B-uppsats (Nordiska språk i gbg). Det var nog det roligaste jag läst på universitetet!

Tyvärr talar jag inte mycket till dialekt själv, men skaraborska är å andra sidan inte heller så kul...

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 14:33:49 följande:
    okej, det kanske är så över hela landet då. Kul med dialekter! Hoppas jag aldrig tappar mitt dalmål, fast det kryper in mer och mer Gävlemål i det *ryser*
  • feministbrud

Det var det! Men på tentan skulle vi får tolka en dialekt och vi fick älvdalsmålet. Inte så schyrre...

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 14:54:28 följande:
    OOh låter hur kul som helst! Da e ä e å ö i åa e ä e ö.
  • feministbrud

De är subjekt och dem är objekt i en sats. De kan också vara bestämd artikel. Om det bara finns en aktör i en sats så är det oftast ett subjekt, tex "De gick på stan". Där ska det alltid vara de.

Exempel på sats med både subjekt och objekt: De såg dem
    Börja med att fråga vad som händer (någon ser). Sedan vem/vilka ser (de)? Detta är subjekt och ska vara de. Sedan frågar du vad de ser (dem). Detta är objekt och ska vara dem.

En liten svenskalektion såhär på morgonkvisten

My dream skrev 2009-07-11 10:45:40 följande:

Jag som är helt kass med att veta när det ska vara de och dem, någon som vill förklara skillnaden för en "idiot" som jag? Sedan undrar jag hur svårt kan det vara att stava ordet medan rätt? Ofta ser man att det står medans!
  • feministbrud

Nej nej! När man pluggar svenska på universitetet så får man lära sig att du får säga vad du vill så länge du inte skriver det! Att säga vart istället för var är tex dialektalt, men du får aldrig skriva det för då blir det fel!

S a n d r u s skrev 2009-07-11 18:31:34 följande:

Jag brukar bli mer irriterad över att folk "pratar fel" än när folk stavar fel. En grej många säger: "vart" Exempel: "Jag vart alldeles blöt av regnet". Det ska väl ändå vara "Jag BLEV alldeles blöt av regnet"?? Hör det dagligen, folk som använder ordet "vart" istället för "blev" i olika sammanhang.Eller "han tog självmord". Suck... man BEGÅR självmord. Och man TAR livet av sig. Antingen eller. Jaja...
  • feministbrud

Spendera istället för tillbringa. Den är rätt vanlig.

• feministbrud

Men Australien är ju ingen ö! Dock har jag hört i grönland av en som bor där. Låter märkligt i mina öron.

Imma skrev 2009-08-18 15:44:44 följande:
    Det där tror jag är dialektalt. Han en kompis som skiljer på om en ö är ett land eller "bara" en del av ett land. Hon säger alltså:Jag var i Irland MENJag var på GotlandFett irriterande! Och hur gör ni med Australien - "i" eller "på"?
  • feministbrud

Nej, snälla gör inte det! Jag tycker att blogggeneratorn och natttåg är att föredra framför något annat!

Aleta skrev 2009-08-20 16:19:40 följande:
    Jag erkänner mig skyldig och går och ställer mig i skamvrån en stund. The only Titrania skrev 2009-08-20 15:01:26 följande:
  • feministbrud

I min hemstad (Lidköping) så åker vi FRAM PÅ stan (och ibland åker vi bara fram, "på stan" är överflödigt). När jag flyttade till Göteborg möttes detta av många fniss.

Moirie skrev 2009-09-18 08:32:13 följande:
    Hmm, tror det kan vara dialektalt. Där jag kommer ifrån säger vi att "någon bor i stan" men också att "hon ska ned på stan och shoppa".
  • feministbrud

emelieochlinus skrev 2009-09-21 11:14:57 följande:

Åh, jag måste bara säga att jag gillar Lidköpingsdialekten, den är så mysig! Är själv smålänning men farmor och farfar är från Lidköping."Den häringa kakan sa jag ha!" och annat sånt...

Jag talar dock inte så mycket dialekt, men fram på stan åker jag allt som oftast
  • feministbrud

Håller med om allt utom ortsnamnen. Jag har precis börjat vänja mig vid Kuba. Men Kanada? Nej, aldrig!

Fjosok skrev 2009-09-30 23:10:47 följande:
    Andra exempel.Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.
  • feministbrud

Jag har det hemma i firefox, men inte i explorer som vi har på jobbet. Det kan vara en förklaring till att så många stavar fel.

JuliaAmalia skrev 2009-10-05 14:26:22 följande:
    Åh men vilken underbar tråd! Härligt med fler språkpoliser här på BT! Trodde faktiskt att det inte fanns det då jag aldrig har varit med om en plats på internet där det stavas fel och särskrivs så mycket. Men skönt, då är vi fler som irriterar oss. Måste bara ställa en fråga; är det bara jag som har rättstavningsprogram här på BT? Alltså när man skriver nya inlägg, kommenterar (t ex som nu) osv så uppmärksammar datorn stavfel och liknande. Börjar misstänka att det bara är jag som har det, för om alla hade det så borde det ju inte vara så otroligt mycket stavfel, särskrivningar osv. Eller?
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer