De och Dem och andra språkliga irritationer
eller när de skriver att de ska viga sig...
eller när de skriver att de ska viga sig...
När jag hör både programledare, journalister och tv-hallåor mfl säga saker som öppenhjärtlig interjuv exempelvis, då får jag utslag.
Hihi! Mellanrar! Det knycker jag genast till bra att ha samlingen.
Jaaaaa! Jag får ännu fler utslag!
Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:
JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!
"chansen att dö är stor.."
Ja, i fråga om både riktning och placering, men "vart" om "blev"...
EXAKT vad jag satt och tänkte på igårkväll, när jag kollade av Blocket!
HELT sanslöst!
Synnerligen skönt!
En riktig livlina:
Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.
Jag har svårt att läsa och hänga med...
Va!
Precis!
Märkte även när jag hade en annons ute på Blocket nyligen, att många kör "sms-stilen" även i mail till folk de är helt obekanta med.
Som, "skicka mer(!)bilder"/xxxx
Man likson ba hallåååå!
Ett hej kan man väl iallafall kosta på sig?
Eller när folk bara svarar "Hallå?" när man ringer ett nummer som står som kontakt på en hemsida för en idrottsförening ellerannan verksamhet.
Jag gillar inte "hallaå" ens privat. Man svarar med sitt namn tycker jag.
Moirie skrev 2009-10-01 22:18:55 följande:
Tänkte nästan det.
För att ytterligare hänga ut min dyslektiske sambo-som verkar dyslektisk även vad gäller det talade ordet, så säger han Advokado om Avocado och ett Burspråk tycker han vi kan bygga, men då heter det i hans värld ett Bukspråk.
Jag vill absolut inte skratta ut HONOM, men jag kan inte hjälpa att jag gråter av skratt när sådana där ordvrängningar hoppar ut.
JuliaAmalia: Nej, jag har inget sådant. Och snubblar på orden gör jag och orkar inte alltid läsa och rätta till, men de rena språkfelen, som de och dem och särskrivningseländet, det blir jag helstörd av.
Det KAN ju finnas tillfällen då det är mindre lyckat att berätta att man har grillat Aborginer i helgen också....