• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • drömland

Jag blir bara så sjukligt irriterad när folk inte förstår skillnaden, jag tycker ju själv att det är så självklart...

Ändå läser jag lite överallt saker som typ:
    Dem var så gulliga när de satt i sandlådan...

• drömland
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-09 17:57:07 följande:
    Har stavningsproblem som bara den men är också författare och jag kan bli stormgalen över meningsuppbyggnader snarare än ord, hahaMen sen är det sjukt kul också!
    Oh, meningsuppbyggnader är nog en av mina svagare sidor...
  • drömland

Jag märker att ämnet rör mer än mig... Kul

• drömland
    allehanda skrev 2009-07-09 18:00:47 följande:
    Det jag inte fattar är att man kan gå genom skolan under en massa år utan att fatta att det är helt åt skogen att ens tro att de och dem är samma ord.
    Nej jag fattar det inte heller... bestämd och obestämd form verkar vara svårt...
  • drömland
    didis skrev 2009-07-09 18:24:14 följande:
    När folk säger "mindre" men menar "färre"! "Det är mindre människor som går och handlar på onsdagar" jaha, och de långa handlar på fredagar?? En annan sak jag retar mig på (men det verkar vara accepterat idag) är att SPENDERA semestern någonstans. För mig kan man spendera pengar men en semester TILLBRINGAR man någonstans. Spendera låter som en halvlyckad engelsk översättning av spend (som time tex).
    Oh, jag åker nog på den där med mindre...
  • drömland

Man får reta sig på allt språkligt konstigt... som brud under kläder... undrar var hon ligger nånstans? och hur mycket kläder har hon över sig?

• drömland
    orangegirl skrev 2009-07-09 20:42:41 följande:
    Jag retar mig på när folk säger "igengklien" när de menar "egentligen"...
    Åh det är också hemskt förskräckligt!

Eller den här då, Ballkong
  • drömland
    Moirie skrev 2009-07-09 20:48:48 följande:
    Det här med "de" och "dem" tror jag beror på att folk använder enbart "dom" i talspråk och när de anstränger sig för att skriva mer korrekt så tror de att "dom" alltid går att ersätta med "dem". Bättre att köra konsekvent på dom, vilket förmodligen är den enda form som kommer överleva med tiden
    Fast det är så otroligt sällan som dem är det korrekta, det är nästan alltid de...
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer