Inlägg från: Lakritsbåten |Visa alla inlägg
  • Lakritsbåten

De och Dem och andra språkliga irritationer

Vi har diskuterat en företelse på jobbet, vilken handlar om stor eller liten bokstav på titlar. Vilken av dessa är rätt, egentligen? (de ska ses om exempel på undertecknadne av brev etc.)

Anna Andersson
    kommunchef

Beata Bengtsson
    Kommunchef

Jag vill hävda den första då titlar inte ska skrivas med stor bokstav... vad säger språkvetarna om detta?

• Lakritsbåten

så har jag absolut för mig att det är. Men man har blivit så förvirrad genom att man använt word för mycket. Programmet justerar till stor bokstav så de flesta tycks tillämpa det i okunskap (om det nu inte är det rätta)

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-16 13:38:47 följande:
    Har för mig att det ska skrivas med liten bokstav.Gick en kurs i företagande och det var mycket gramatik och vett och etikett när man skriver formella brev, men som sagt så var det länge sen nu så jag kan ha fel!
  • Lakritsbåten

jag förstår inte ens vilket ord det ursprungligen är?

passionsblomman skrev 2009-07-16 20:42:49 följande:
    Hihi! Mellanrar! Det knycker jag genast till bra att ha samlingen.
  • Lakritsbåten

Bra idé med pratbubbleinlägg. Jag har fått ögonen på alla de orättmätigt använda STORA bokstäverna som används här och var i samhället.

Aleta skrev 2009-08-01 23:22:10 följande:
    Gaaaaah!Nu har jag precis sett två trådar med särskrivningar i rubriken och det kliade i fingrarna att få skriva ett "pratbubbleinlägg".Som tur var satt min man bredvid och hindrade mig.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer