Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

De och Dem och andra språkliga irritationer

eller när de skriver att de ska viga sig...

shakynose skrev 2009-07-15 20:00:11 följande:
    Jag retar mig på att så många här på bt skriver "borgligt bröllop". Retar mig faktiskt riktigt mycket på det och är farligt nära att sabba många trådar med att påpeka detta...
  • passionsblomman

När jag hör både programledare, journalister och tv-hallåor mfl säga saker som öppenhjärtlig interjuv exempelvis, då får jag utslag.

• passionsblomman

Jaaaaa! Jag får ännu fler utslag!

Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:

Apropå programledare och tv-hallåor....visst är det förvånansvärt många som säger i tv "han tillhör en av Sveriges bästa fotbollspelare". Antingen TILLHÖR han Sveriges bästa eller så ÄR han en av Sveriges bästa, eller hur? När de säger så låter det ju som att en av Sveriges bästa fotbollsspelare äger honom!
  • passionsblomman

I helgen när vi var på husvisning, åkte vi till närmsta stad för att reka lite där också. Vi passade på att äta middag när vi ändå skulle undersöka sakers varande i omgivningarna.
    Nere vid hamnen låg tre restauranger i rad, alla med meny utanför. Vi valde den enda där stavningan var rätt. Min motivering var att om de kan stava till vad de säljer åtminstone så är det kanske en fördel.
    Aleta skrev 2009-07-17 15:00:52 följande:
    Döljer de ett styckmord? Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 14:51:52 följande:
  • passionsblomman

JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!

"chansen att dö är stor.."

MTTM skrev 2009-07-20 20:57:02 följande:
    Grr, detta blir jag också superirriterad på! Jag vill dock flagga för uttrycket "med anledning av" som jag ofta använder istället för pga, eftersom jag tycker pga låter så negativt... När jag t ex ska informera om "negativa" saker i jobbet använder jag ofta "med anledning av" - tycker att det känns lite mer neutralt... men det kanske bara är jag som är språknörd som tycker det!
  • passionsblomman

Ja, i fråga om både riktning och placering, men "vart" om "blev"...

Aleta skrev 2009-08-17 22:27:42 följande:
    Förresten, i Norrland säger man väl "vars"?
  • passionsblomman

EXAKT vad jag satt och tänkte på igårkväll, när jag kollade av Blocket!

HELT sanslöst!

Aleta skrev 2009-09-30 22:19:28 följande:
    Suck, jag är på jakt efter en mycket speciell lampa, så jag läser på Blocket varje dag och snart blir jag tokig!vad är det som händer egentligen, kan INGEN svenska idag? Nästan varenda annons är särskriven:"Bar stolar och lampor"Jaha, och vad säljer du i din annons när du har burit färdigt?
  • passionsblomman

Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.

Jag har svårt att läsa och hänga med...

• passionsblomman

Precis!
    Märkte även när jag hade en annons ute på Blocket nyligen, att många kör "sms-stilen" även i mail till folk de är helt obekanta med.
    Som, "skicka mer(!)bilder"/xxxx

Man likson ba hallåååå!

Ett hej kan man väl iallafall kosta på sig?

Eller när folk bara svarar "Hallå?" när man ringer ett nummer som står som kontakt på en hemsida för en idrottsförening ellerannan verksamhet.

Jag gillar inte "hallaå" ens privat. Man svarar med sitt namn tycker jag.

Moirie skrev 2009-10-01 22:18:55 följande:

Det är ok om man har bråttom som tex när man snabbt ska få iväg ett sms eller skicka ett meddelande på ett online-spel men på ett forum ser det bara slarvigt ut. (Det gör det i och för sig i de andra sammanhangen med men jag stör mig inte då).
  • passionsblomman

Tänkte nästan det.

Aleta skrev 2009-10-01 22:55:56 följande:
    å d e jät jobbit. orkar ej läsa sånt. ej svara helr.
  • passionsblomman

Det roligaste någonsin var när jag och min sambo stod vid grönsaksdisken och han plötsilgt sa med jätteglad och hurtig stämma : Men DU ska vi inte ta och grilla några så´na här schyssta aborginer?

Jag höll på att kissa på mig inne på Coop för jag skrattade så jag kiknade och grät. Jag garvar än idag åt det. Min sambo tycker inte alls att det är lika roligt...
    Bobou skrev 2009-10-02 22:56:18 följande:
    Haha, jag såg en lunchmeny härom dagen med obegine...
  • passionsblomman

Åååååh vad roligt!

-Fast din ransonering är tvärtom mycket tråkig!
    Jag har också ransonerat mig lite. Eller censurerat kanske...

Kjell Präst skrev 2009-10-05 09:10:26 följande:
    Ransonerar av ett visst skäl min närvaro på BT för närvarande, men den här kan jag inte missa! Min svärfar var för många år sedan på resa i Australien. Vid hemkomsten förklarade han entusiastiskt att han sett flera "Azerbadjaner". Jag har skäl att misstänka att det var Aboriginer han menade
  • passionsblomman

Hihihi!
    Sonja68 skrev 2009-10-05 13:36:47 följande:
    Och min far är övertygad om att den taggiga växten är en KATTUS!
  • passionsblomman

För att ytterligare hänga ut min dyslektiske sambo-som verkar dyslektisk även vad gäller det talade ordet, så säger han Advokado om Avocado och ett Burspråk tycker han vi kan bygga, men då heter det i hans värld ett Bukspråk.

Jag vill absolut inte skratta ut HONOM, men jag kan inte hjälpa att jag gråter av skratt när sådana där ordvrängningar hoppar ut.

• passionsblomman

JuliaAmalia: Nej, jag har inget sådant. Och snubblar på orden gör jag och orkar inte alltid läsa och rätta till, men de rena språkfelen, som de och dem och särskrivningseländet, det blir jag helstörd av.

• passionsblomman

Det KAN ju finnas tillfällen då det är mindre lyckat att berätta att man har grillat Aborginer i helgen också....

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer