• Daa

De och Dem och andra språkliga irritationer

Aleta skrev 2009-07-16 18:28:58 följande:

Då borde det heta drömprinc också. Jag mår som en princ!
    [/citat]
    Aleta skrev 2009-07-16 20:15:02 följande:
    [citat]
    Interljuv måste de mena, det betyder antingen att man är väldigt förtjust i någon fotbollsklubb eller att någon är så där lite mellanrar.
    *bryter ihop i en skrattattack*
  • Daa

Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 13:27:04 följande:

Åh, jag kan en till i samma anda! Fast på engelska.. Låtraden i en Antique-låt: "no one else could love you like the way I do". De får ju bestämma sig! Antingen "the way I do" eller "like I do".Hmmm, jag irriterar mig mycket på låttexter märker jag
    Men jaa. Har ibland trott att jag varit konstig som stört mig på det. Det finns fler sådana låtar
  • Daa

Vet inte vilka som är nämnda tidigare, men den jag kommer på är
    Jan Johansen och Pernilla Wahlgrens "Let the spirit fly"
    "But not a face of all the people that I see
    Can thrill me like the way you do"

• Daa

Stör mig också på det. Men jag tycker mig ha läst, tror det var Fredrik Lindström som hade skrivit det, att Schw-ljudet inte är ett naturligt ljud i svenskan och därför blir det lätt Sweitsch om man uttalar det lite slarvigt.

jofmanytalents skrev 2009-10-01 13:37:23 följande:
    Shit, den här tråden har blivit lång! Men den är väldigt rolig att läsa, jag är en av de människor som struntat i många inlägg här på BT för att jag får så hemska bilder av människorna bakom texten Nu är säkert det här ämnet redan avklarat men jag orkar inte läsa igenom allting som skrivits: Sweitsch!!!! Hur kan man tro att det är så man säger när det så tydligt är Sch i början? Schweiz eller om man hellre vill: Tjväjts. Så uttalas det. Punkt.
  • Daa
    passionsblomman skrev 2009-10-05 15:00:52 följande:
    Det KAN ju finnas tillfällen då det är mindre lyckat att berätta att man har grillat Aborginer i helgen också....
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer