• shakynose

De och Dem och andra språkliga irritationer

aikidoaasa skrev 2009-07-09 17:55:51 följande:
    Jag blir tokig när man säger samma när det egentligen är likadan man menar... "Jag åt samma glass som henne." -> spydde hon upp den efter att hon åt den så att personen kan äta den igen eller?!
    Du menar "samma glass som hon"!

Aleta:
    Herr morgon rockar
  • shakynose

Jag retar mig på när man skriver att "det var skrikit på bussen" och "mamma har skrikigt åt mig". Lika illa som att skriva fel på de och dem tycker jag!

• shakynose
    Aleta skrev 2009-07-09 20:39:42 följande:
    Den där herr morgon verkar vara en cool snubbe. Har du hand nummer?
    Nej tyvärr, men jag fick veta idag att en fryst kyckling lever i Rosengård. Han kan vi nog få fatt i!
  • shakynose
    orangegirl skrev 2009-07-09 20:42:41 följande:
    Jag retar mig på när folk säger "igengklien" när de menar "egentligen"...
    Ingen säger så i Skåne! Däremot så tror de att saker å ting hände "i fjor" om det hände sig förra året.
  • shakynose
    drömland skrev 2009-07-09 20:50:22 följande:
    Fast det är så otroligt sällan som dem är det korrekta, det är nästan alltid de...
    Nej, det tror jag inte på!
    "De" är ju subjekt, "dem" är objekt. Det måste ju rimligtvis vara ganska lika fördelat?
    Det är väldigt många som skriver "de" när det ska vara "dem" också...
  • shakynose

Iofs så fungerar ju "de" som bestämd artikel också, så du kanske har rätt ändå...

• shakynose
    drömland skrev 2009-07-09 21:03:09 följande:
    Jag är TS den allsmäktige och allt jag säger är dagens sanning... *sagt med stor portion humor och glimten i ögat*
    Allsmäktiga menar du väl? *sagt med hela ansiktet fullt av glimt*
  • shakynose
    asajo skrev 2009-07-10 08:48:45 följande:
    Bra tråd! Tack för den! Jag blir också heltokig över "de" och "dem" (brukar faktiskt sluta läsa inläggen som har det felen, jag lyckas aldrig ta mig igenom dem). Ett annat irriterande vanligt fel är "vart" som ofta används där det ska vara "var". Ex "Vart hittar jag snyggaste klänningen?" Hallå, "vart" anger riktning!!Om jag har förstått saken rätt så är det ganska utbrett i skolorna att man som svenskalärare inte ska rätta eleverna om de skriver fel på "de" och "dem", för att inte hämma deras skrivlust (enligt min lillebror som är svenskalärare, men vägrar att jobba enligt denna filosofi). Man kan ju undra vad just svenskalärare är till för om inte för att lära ut hur det svenska språket fungerar?? Men det kan ju i alla fall vara förklaringen till att så många tar sig igenom skolan utan att ha lärt sig skillnaden. (Vår svenskalärare körde för övrigt med regeln: Antingen använder ni "de" och "dem" eller också använder ni "dom" konsekvent för båda. Blanda inte!)
    Vem har bestämt det? Antagligen någon politiker som aldrig själv fattat just denna skrivregel... SUCK!

F.ö. så är ju regeln för sammansättning av tvåstaviga ord att den sista stavelsen i det första ordet faller bort, alltså heter det egentligen "svensklärare" och inte "svenskalärare". MEN jag tycker att det BORDE vara en skillnad för skolämnena! Man säger ju inte "mattlärare" eller "gymplärare", så då borde det vara samma som gäller för alla ämnen. Så jag tycker att det BORDE heta "svenskalärare", men eftersom jag fått lära mig att det är fel så reagerar jag ändå på det...
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-10 09:30:41 följande:
    En annan reklamgrej som retar gallfeber på mig:Formula!?Vad är det? Någon slags översättning från engelska, på svenska heter det recept eller sammansättning."Nu med ny förbättrad formula." *Kräks*
    Men hallå! "Nytt förbättrat recept", det låter ju som om den arbetats fram under ett kafferep, och inte på vitamninstitutet i Scweiz...
  • shakynose

Jovisst kan man tycka att man klarar sig ändå utan skrivregler, men det förutsätter ju att andra tycker likadant om det inte ska vara en nackdel.

Jag tar ett meddelande som innehåller en massa fel på mindre allvar eftersom det visar att den som skrivit det inte bemödat sig med att kolla eventuella fel. Naturligtvis gör det ingenting om det inte ÄR något allvarligt, men klagomål och ansökningar och liknande tycker jag ska vara korrlästa av någon annan om man inte själv har så bra koll på språket man använder. Jag skulle aldrig hyra ut min lägenhet till någon som inte bemödat sig med att skriva en ordentlig presentation t.ex.

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer