• Aleta

De och Dem och andra språkliga irritationer

Spännande, är du utgiven?

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-09 17:57:07 följande:
    Har stavningsproblem som bara den men är också författare och jag kan bli stormgalen över meningsuppbyggnader snarare än ord, hahaMen sen är det sjukt kul också!
  • Aleta

Får man reta sig på särskrivningar härinne också?
    Brud under kläder.

• Aleta

Den där herr morgon verkar vara en cool snubbe. Har du hand nummer?

shakynose skrev 2009-07-09 20:35:38 följande:
    Du menar "samma glass som hon"! Aleta:Herr morgon rockar
  • Aleta

En annan reklamgrej som retar gallfeber på mig:
    Formula!?
    Vad är det? Någon slags översättning från engelska, på svenska heter det recept eller sammansättning.

"Nu med ny förbättrad formula." *Kräks*

tomlinn skrev 2009-07-10 08:46:43 följande:
    oooh, jag irriterar mig på syftningsfel som "hennes" istället för "sitt". typ "bruden kommer vara så fin på hennes bröllop". hemskt förvirrat. bruden kommer att vara så fin på vems bröllop?det är en av mina favorithatobjekt, särskilt i reklam där det dyker upp pinsamt ofta.
  • Aleta

Ja, Schweiz måste formligen krylla av diverse (pålitliga?) institut med olika inriktningar.

shakynose skrev 2009-07-10 09:57:53 följande:
    Men hallå! "Nytt förbättrat recept", det låter ju som om den arbetats fram under ett kafferep, och inte på vitamninstitutet i Scweiz...
  • Aleta

Håller med!
    Felstavade dokument från företag gör att jag anlitar någon annan.

shakynose skrev 2009-07-10 12:36:05 följande:
    Som sagt, jag skulle inte anlitat ert företag om jag fick ett dokument med felstavningar i. Det är så enkelt att kolla upp, så vad är det mer detta företag slarvar med? Så tänker jag iaf.
  • Aleta

Eller så skriver du dom hela tiden, då kan det inte bli fel.

feministbrud skrev 2009-07-11 12:10:49 följande:
    De är subjekt och dem är objekt i en sats. De kan också vara bestämd artikel. Om det bara finns en aktör i en sats så är det oftast ett subjekt, tex "De gick på stan". Där ska det alltid vara de.Exempel på sats med både subjekt och objekt: De såg demBörja med att fråga vad som händer (någon ser). Sedan vem/vilka ser (de)? Detta är subjekt och ska vara de. Sedan frågar du vad de ser (dem). Detta är objekt och ska vara dem.En liten svenskalektion såhär på morgonkvisten My dream skrev 2009-07-11 10:45:40 följande:
  • Aleta

Fast vart istället för blev är väl helt enkelt ålderdomlig svenska?
    Varda betyder bli och böjer man dem så blir det vart och blev, alltså motsvarar de varandra.

Inte fel i mina ögon med andra ord.

Resten håller jag däremot med om.
    S a n d r u s skrev 2009-07-11 18:31:34 följande:

Jag brukar bli mer irriterad över att folk "pratar fel" än när folk stavar fel. En grej många säger: "vart" Exempel: "Jag vart alldeles blöt av regnet". Det ska väl ändå vara "Jag BLEV alldeles blöt av regnet"?? Hör det dagligen, folk som använder ordet "vart" istället för "blev" i olika sammanhang.Eller "han tog självmord". Suck... man BEGÅR självmord. Och man TAR livet av sig. Antingen eller. Jaja...
  • Aleta

En annan märklig konstruktion som jag aldrig sett innan jag började hänga här är "vars en", är det skånsk dialekt?

Vad tycker ni andra, jag brukar skriva varsin, men jag har sett att en del skriver var sin. Vilket är mest korrekt?

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer