Inlägg från: jofmanytalents |Visa alla inlägg
  • jofmanytalents

De och Dem och andra språkliga irritationer

Shit, den här tråden har blivit lång! Men den är väldigt rolig att läsa, jag är en av de människor som struntat i många inlägg här på BT för att jag får så hemska bilder av människorna bakom texten Nu är säkert det här ämnet redan avklarat men jag orkar inte läsa igenom allting som skrivits: Sweitsch!!!! Hur kan man tro att det är så man säger när det så tydligt är Sch i början? Schweiz eller om man hellre vill: Tjväjts. Så uttalas det. Punkt.

• jofmanytalents
    Moirie skrev 2009-10-01 21:55:10 följande:
    Särskrivningar... hur svårt kan det vara? I skrivande stund finns hela tre stycken som rubriker på sida ett bland alla nya trådar. I svenskan kan man sätta ihop nästan vilka ord som helst och det blir korrekt språkbruk. Sär skriv och det blir förvirring. Min senaste favorit är kanon fotograf
    Om ni gillar sär skrivningar så är avig sidan en kanon bra sida dem är jätte roliga
    (avigsidan.com)
  • jofmanytalents
    Fjosok skrev 2009-09-30 23:10:47 följande:
    Andra exempel.Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.
    På Ica Maxi i Falun säljer de caktusar
  • jofmanytalents

Eller jag undrar om det var kactusar? Ytterst märklig stavning tyckte jag i alla fall...

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer