De och Dem och andra språkliga irritationer
Och så säger man också i Sörmland där jag kommer ifrån.
Och så säger man också i Sörmland där jag kommer ifrån.
Ja, eller när man säger backa bakåt. Det finns ju bara en direktion att backa på...
Jo så är det ju. Det är ju därför man uttalar "dem" + "de" "dom" om du förstår hur jag menar. Men det är faktiskt väldigt många som använder "de" och "dem" fel och då hör man ju heller inte om det låter rätt eller fel och man tror att "dom" (som är talspråkligt) är det rätta. Det är ju skillnad på talspråket och skriftspråket och jag anser att man bör kunna skriva korrekt. Men så är jag ju språklärare också...
Ja och folk som uttalar landet Schweiz [shveiz] fel och säger [svejch] istället!
Ja eller när "Gravid sushi" står på menyn, hur fasiken ser en gravid sushibit ut?!
En annan grej jag blir irriterad på är när man använder "på grund av" och "tack vare" fel. Det blir ju helt fel när man säger "Tack vare knäskadan kan inte XX ställa upp i OS" (om det nu inte är så att XX är tacksam för knäskadan så han/hon slipper vara med).
Ni språkbegåvade förstår säkert vad jag vill ha fram
Men här förklaras från vilket håll otroheten har begåtts. Det har alltså inte bara räckt att säga att någon har varit otrogen utan de måste understryka det hela
JAAA, det där blir jag också superirriterad över!!
"Risken att han tycker om mig är stor..." Jo jo, det där låter ju superpositivt!!
På tal om positivt, vet inte hur många gånger jag sett stavningen "possetivt" eller "possitivt"!
Haha..jag bor också i Sthlm men är inte riktig stockholmare så kanske därför jag inte behövt tolk i det här fallet
I övrigt när det gäller skånskan så behöver jag allt som oftast tolk
Eller "Could you help me finding a hotel please?"
Snacka om att man stavar som man uttalar!!