• Sonja68

De och Dem och andra språkliga irritationer

passionsblomman skrev 2009-10-01 22:45:53 följande:
    Precis!Märkte även när jag hade en annons ute på Blocket nyligen, att många kör "sms-stilen" även i mail till folk de är helt obekanta med.Som, "skicka mer(!)bilder"/xxxxMan likson ba hallåååå!Ett hej kan man väl iallafall kosta på sig?Eller när folk bara svarar "Hallå?" när man ringer ett nummer som står som kontakt på en hemsida för en idrottsförening ellerannan verksamhet.Jag gillar inte "hallaå" ens privat. Man svarar med sitt namn tycker jag.Moirie skrev 2009-10-01 22:18:55 följande:
    Håller med!!! Stör mig enormt på Hallåandet. Jag spöar min man varje dag för det där. Därifrån han kommer svarar ALLA Hallå och jag blir tokig!! Iofs så har nästan alla samma förnamn, det är inte lika stor variation som hos oss. Men ändå.
    Eftersom min man verkar vara hopplöst fall så har jag lärt min sexåring sedan hon var fyra att svara med namn: Så hon säger "Hallå/Hej det är XXXXX" Låter jättegulligt
  • Sonja68

Och min far är övertygad om att den taggiga växten är en KATTUS!

• Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-05 14:15:18 följande:
    För att ytterligare hänga ut min dyslektiske sambo-som verkar dyslektisk även vad gäller det talade ordet, så säger han Advokado om Avocado och ett Burspråk tycker han vi kan bygga, men då heter det i hans värld ett Bukspråk. Jag vill absolut inte skratta ut HONOM, men jag kan inte hjälpa att jag gråter av skratt när sådana där ordvrängningar hoppar ut.
    Hahaha
    Varför gör jag kopplingen Bukspråk - Buksyster/Bukbroder...
    Hmmmm....

Min väninna som har författarplaner och hävdar att hon har skrivandets gåva (vilket hon också har när det kommer till berättande) säger alltid Foaljé och Sjöbjugg, omständlig och... så var det nåt mer som jag glömt nu.
    OCH jag vet att det heter något eller åtminstone nå't men ibland orkar jag bara inte
  • Sonja68
    Aleta skrev 2009-10-05 14:57:13 följande:
    Vad hjälper stavningskontrollen!Den godkänner inte ordet särskrivning, men däremot sär skrivning.
    Mäh, what the f... ?!
  • Sonja68
    Aleta skrev 2009-10-05 21:42:22 följande:
    Det heter omständlig på riktigt, så där har hon rätt i alla fall.
    Jaha, vad bra. Det visste jag inte. Man lär sig nåt nytt varje dag . Men enl. SAOB är omständig också accepterat.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer