Inlägg från: JuliaAmalia |Visa alla inlägg
  • JuliaAmalia

De och Dem och andra språkliga irritationer

Åh men vilken underbar tråd! Härligt med fler språkpoliser här på BT! Trodde faktiskt att det inte fanns det då jag aldrig har varit med om en plats på internet där det stavas fel och särskrivs så mycket. Men skönt, då är vi fler som irriterar oss.

Måste bara ställa en fråga; är det bara jag som har rättstavningsprogram här på BT? Alltså när man skriver nya inlägg, kommenterar (t ex som nu) osv så uppmärksammar datorn stavfel och liknande. Börjar misstänka att det bara är jag som har det, för om alla hade det så borde det ju inte vara så otroligt mycket stavfel, särskrivningar osv. Eller?

• JuliaAmalia

Har inte läst igenom riktigt hela tråden så jag kanske upprepar någonting nu, men jag blir galen på de som säger bytade, alltså bytte. T ex "Jag bytade dammsugarpåse". Eller den härliga dammsugat. Alltså dammsugit. Vad säger man...?

• JuliaAmalia
    feministbrud skrev 2009-10-05 14:37:13 följande:
    Jag har det hemma i firefox, men inte i explorer som vi har på jobbet. Det kan vara en förklaring till att så många stavar fel.
    Aha, ja då beror det säkert på det. Jag har verkligen funderat på hur alla här på BT kan stava så helt åt skogen när det finns rättstavningsprogram, men då vet jag vad det beror på. Jag har Firefox och tycker att stavningskontrollen funkar fint för just stavfel, men särskrivningar är det lite sämre med.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer