• Soldemor

De och Dem och andra språkliga irritationer

passionsblomman skrev 2009-07-20 21:05:23 följande:
    JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!"chansen att dö är stor.."
    Ja, eller på grund av och tack vare - ungefär samma sak! Språkläraren i mig ryser!
  • Soldemor

Jag vet inte om det förekommer i andra delar av landet, eller om det är dialektalt för skånskan, men när man säger att man skall "prata om något" istället för "tala om", ex: "jag har något att prata om för dig". Brrr!

• Soldemor
    Moirie skrev 2009-07-22 12:36:48 följande:
    "Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!
    Låter lite som Nader i "Sjukan".
  • Soldemor
    Aleta skrev 2009-08-01 23:22:10 följande:
    Gaaaaah!Nu har jag precis sett två trådar med särskrivningar i rubriken och det kliade i fingrarna att få skriva ett "pratbubbleinlägg".Som tur var satt min man bredvid och hindrade mig.
    Särskrivningar är riktigt, riktigt otäckt - och fruktansvärt roligt!
  • Soldemor
    drömland skrev 2009-09-17 12:30:22 följande:
    Jag väcker liv i tråden med något jag såg idag. Bigär. Jag tolkade det som att personen menade begär.
    Det är kanske begär efter bin?
  • Soldemor
    JuliaAmalia skrev 2009-10-05 14:58:46 följande:
    Har inte läst igenom riktigt hela tråden så jag kanske upprepar någonting nu, men jag blir galen på de som säger bytade, alltså bytte. T ex "Jag bytade dammsugarpåse". Eller den härliga dammsugat. Alltså dammsugit. Vad säger man...?
    Känns sååå skånskt! Till min stockholmska makes stora förtret "bytade" jag ofta och naturligtvis har jag (och väldigt många med mig nere i Skåneland) dammsugat. Det står jag för och fortsätter säga!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2009-10-05 15:00:52 följande:
    Det KAN ju finnas tillfällen då det är mindre lyckat att berätta att man har grillat Aborginer i helgen också....
    Inte om man är kannibal!
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer