• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • My dream

Jag som är helt kass med att veta när det ska vara de och dem, någon som vill förklara skillnaden för en "idiot" som jag?

Sedan undrar jag hur svårt kan det vara att stava ordet medan rätt? Ofta ser man att det står medans!

• feministbrud

De är subjekt och dem är objekt i en sats. De kan också vara bestämd artikel. Om det bara finns en aktör i en sats så är det oftast ett subjekt, tex "De gick på stan". Där ska det alltid vara de.

Exempel på sats med både subjekt och objekt: De såg dem
    Börja med att fråga vad som händer (någon ser). Sedan vem/vilka ser (de)? Detta är subjekt och ska vara de. Sedan frågar du vad de ser (dem). Detta är objekt och ska vara dem.

En liten svenskalektion såhär på morgonkvisten

My dream skrev 2009-07-11 10:45:40 följande:

Jag som är helt kass med att veta när det ska vara de och dem, någon som vill förklara skillnaden för en "idiot" som jag? Sedan undrar jag hur svårt kan det vara att stava ordet medan rätt? Ofta ser man att det står medans!
  • Aleta

Eller så skriver du dom hela tiden, då kan det inte bli fel.

feministbrud skrev 2009-07-11 12:10:49 följande:
    De är subjekt och dem är objekt i en sats. De kan också vara bestämd artikel. Om det bara finns en aktör i en sats så är det oftast ett subjekt, tex "De gick på stan". Där ska det alltid vara de.Exempel på sats med både subjekt och objekt: De såg demBörja med att fråga vad som händer (någon ser). Sedan vem/vilka ser (de)? Detta är subjekt och ska vara de. Sedan frågar du vad de ser (dem). Detta är objekt och ska vara dem.En liten svenskalektion såhär på morgonkvisten My dream skrev 2009-07-11 10:45:40 följande:
  • S a n d r u s

Jag brukar bli mer irriterad över att folk "pratar fel" än när folk stavar fel.
    En grej många säger: "vart"
    Exempel: "Jag vart alldeles blöt av regnet".
    Det ska väl ändå vara "Jag BLEV alldeles blöt av regnet"??
    Hör det dagligen, folk som använder ordet "vart" istället för "blev" i olika sammanhang.
    Eller "han tog självmord". Suck... man BEGÅR självmord. Och man TAR livet av sig. Antingen eller.
    Jaja...

• Aleta

Fast vart istället för blev är väl helt enkelt ålderdomlig svenska?
    Varda betyder bli och böjer man dem så blir det vart och blev, alltså motsvarar de varandra.

Inte fel i mina ögon med andra ord.

Resten håller jag däremot med om.
    S a n d r u s skrev 2009-07-11 18:31:34 följande:

Jag brukar bli mer irriterad över att folk "pratar fel" än när folk stavar fel. En grej många säger: "vart" Exempel: "Jag vart alldeles blöt av regnet". Det ska väl ändå vara "Jag BLEV alldeles blöt av regnet"?? Hör det dagligen, folk som använder ordet "vart" istället för "blev" i olika sammanhang.Eller "han tog självmord". Suck... man BEGÅR självmord. Och man TAR livet av sig. Antingen eller. Jaja...
  • BlivandeFruPettersson

JA :) Vilken härlig tråd för en språkpolis som mig. Blir vansinnig på de/dem-problematiken och det här med att slå ihop två ord som betyder samma sak. Kan du ge mig salsasåsen? Hallå? "Självklart, här får du såssåsen..."

Och sen har vi alla andra exempel som tagits upp, suck. Börjar undra om merparten av landets befolkning sov sig igenom skolan?

• Moirie

Tror inte det handlar om att sova sig genom skolan utan om hur det pratades i hemmet och bland kompisarna. Modersmålet lärs in ganska omedvetet (vi hör oftast när det låter rätt eller fel men kan inte alltid förklara de grammatiska reglerna).

• J D

Ok, då får jag tillägga ngt som jag inte tror har varit uppe men som jag däremot sett skrivas lite här och där i tråden . Det heter fransklärare, svensklärare, engelsklärare osv. alltså inte franskAlärare osv. Det där stör jag mig på rätt ofta- speciellt när det är lärare som själva benämner sin egen titel felaktigt blir jag lite lätt tokig.

• shakynose

JD: Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg.

shakynose skrev 2009-07-10 09:56:16 följande:
    Vem har bestämt det? Antagligen någon politiker som aldrig själv fattat just denna skrivregel... SUCK!F.ö. så är ju regeln för sammansättning av tvåstaviga ord att den sista stavelsen i det första ordet faller bort, alltså heter det egentligen "svensklärare" och inte "svenskalärare". MEN jag tycker att det BORDE vara en skillnad för skolämnena! Man säger ju inte "mattlärare" eller "gymplärare", så då borde det vara samma som gäller för alla ämnen. Så jag tycker att det BORDE heta "svenskalärare", men eftersom jag fått lära mig att det är fel så reagerar jag ändå på det...
  • Villemoa

Ja, eller när man säger backa bakåt. Det finns ju bara en direktion att backa på...

BlivandeFruPettersson skrev 2009-07-12 12:52:07 följande:
    JA :) Vilken härlig tråd för en språkpolis som mig. Blir vansinnig på de/dem-problematiken och det här med att slå ihop två ord som betyder samma sak. Kan du ge mig salsasåsen? Hallå? "Självklart, här får du såssåsen..."Och sen har vi alla andra exempel som tagits upp, suck. Börjar undra om merparten av landets befolkning sov sig igenom skolan?
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer